Root Tavelsjö, foto: Visit Umeå

Hyllat besöksnäringsföretag satsar miljoner

Restaurang Root Tavelsjö utanför Umeå planerar, i överenskommelse med Tavelsjö Bygdegård, ett mångmiljonprojekt för att utveckla sin verksamhet. Med fokus på människor, hållbarhet och unika gästupplevelser kommer investeringar i flera faser skapa en unik besöksdestination.

- Den första fasen i projektet påbörjar vi redan nu under hösten 2022 och håller stängt mellan september och december för att göra nödvändiga uppgraderingar av infrastrukturen. Sen öppnar vi upp igen för en härlig vintersäsong, säger en av ägarna till Root, Kerstin Hörnfeldt.

Under 2023 kommer ett nytt kök att byggas och fram tills 2025 finns planer på att utveckla verksamheten med boende, träd-hus, äventyrslekpark för barn och ett växthus för att odla egna råvaror. Root kommer fortsättningsvis att fokusera på surdeg, matlagning över eld och traditionella konserverings- & förädlingsmetoder som fermentering, pickling och rökning.

- Jag hade aldrig trott att jag skulle bli pizzabagare, men under de senaste 2,5 åren har jag sett potentialen i att matcha smaker till vår surdeg bakad i en vedeldad ugn. Den korta odlingssäsongen kan ses som en utmaning, men vi ser det som en spännande möjlighet att preservera egna grönsaker och örter för att använda det under vår långa vinter, avslutar Kerstin Hörnfeldt.

Ritning för nya Root Tavelsjö

Restaurang Root startades som en pop-up av Kerstin Hörnfeldt och Dan Allen i januari 2020 och har sedan dess hyllats både i media och av besökare. Platsen Tavelsjö utsågs också nyligen av Visit Sweden som en av Sveriges bästa sjöar att besöka i landet.

- Tavelsjö har de senaste åren utvecklats till en attraktiv micro-destination. Hit åker många för outdoorupplevelser för hela familjen och för att äta och dricka gott. Root är en föregångare och visar att det är möjligt att driva en året-runt verksamhet även utanför större städer. Vi tycker att det är väldigt positivt och inspirerande för den långsiktiga utvecklingen av besöksnäringen, säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.

Mer information och kontakt
Kerstin Hörnfeldt, delägare Root, 072-4482677 kerstin@weareroot.se
Gabriella Hed Vall, VD Visit Umeå, 070-601 03 57, gabriella.hed-vall@visitumea.se