- Vi har valt att kalla Kvartetten för en människocertifierad arbetsplats, säger Ida Lejdström, fastighetschef på Wihlborgs.

Kontorshuset Kvartetten – en arbetsplats med människan i fokus

Ett stenkast från Hyllie station skapar vi nu 16 000 kvadratmeter fantastiska kontorslokaler med utomhusarbetsplatser, cykellounge och hälsocertifiering. Ett kontorshus med människan i fokus.

Pandemin har förändrat bilden av framtidens kontor. I framtidsutblickar talas det om vikten av hybridkontor, stora mötesytor och fokus på god arbetsmiljö.
– Kontor kommer i mycket större utsträckning att bli en social plats. Framtidens kontor måste bli något som lockar, som får en att känna att man missar något om man inte är där.

Det säger Ida Lejdström, fastighetschef hos oss på Wihlborgs. Målet med Kvartetten har varit att skapa en arbetsplats med människorna i fokus, med förutsättningar för en arbetsmiljö som ger energi till såväl arbete som till ett liv efter arbetsdagens slut. Bygget är nyligen påbörjat och kontorshuset ska stå klart för inflyttning 2023.
– Vi på Wihlborgs har valt att kalla det en människocertifierad arbetsplats, säger Ida.

Kvartetten först ut med hälsocertifiering

Kvartetten är vår första byggnad som Well-certifieras. Det är en hälsocertifiering som fokuserar på de områden som enligt forskning har störst inverkan på vårt välmående. Kontorsbyggnaden har högt ställda krav på luftkvalitet och inflöde av dagsljus, liksom akustik för att skapa en dämpad ljudmiljö.
– Det är många små saker som tillsammans skapar en sund arbetsplats i Kvartetten, som en attraktiv trappa – som lockar medarbetare att röra på sig. Eller kylt vatten direkt i entrén, för att minska risken för uttorkning, säger hon.

Högst upp i kontorshuset hamnar Hyllies största grönskande takterrass, som ska locka till såväl avkoppling som umgänge. Ida Lejdström kallar platsen för byggnadens lunga.
– Det blir också en plats för utomhusarbete, med utomhus-el och wifi. Variation är viktigt, man ska kunna byta miljö under sin arbetsdag.
I bottenplan finner man bland annat co-working space, restaurang och en rymlig cykellounge.
– Malmö är en cykelstad och om man cyklar så ska det vara enkelt – du ska kunna parkera, pumpa däck eller ladda cykelbatterier direkt i entrén, säger Ida.
Som anställd kan man plocka upp sina paket i lobbyns Instabox, eller ta med take-away från restaurangen vid arbetsdagens slut.
– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för att få ihop livspusslet och har därför valt att lägga extra omsorg på lösningar som förenklar i vardagen.

Fyra fasader som återspeglar Öresundsregionen

Arkitektfirman Krook & Tjäder har bland annat tagit fram färgsättningen på de fyra fasaderna som ska föra tankarna till traktens åkrar och grönska i parkerna såväl som till Höganäskeramik och Limhamns kalksten.
– Huset ska återspegla Öresundsregionen som Wihlborgs verkar i. Vi jobbar alltid med lokala aktörer och huset ska andas det, säger Ida Lejdström.
Vår ambition är dessutom att certifiera Kvartetten enligt NollCO2. Det innebär att Kvartetten under sin livscykel inte kommer att ha någon koldioxidpåverkan. I både bygge och inredning arbetar man mycket med återbruk.
– Päronpanelen i lobbyn kommer från ett hotell i Kastrup, det återvunna teglet från en husrivning och så används återvunnet stål och textilier, säger hon.

Hyllie har nära till allt med sitt fantastiska läge i regionen

Närheten till Köpenhamns flygplats Kastrup och Köpenhamn har varit avgörande för valet av Hyllie. Byggnadens upp till 2 500 kvadratmeter stora våningsplan ska vara en möjliggörare för större företag.

– Malmö lockar till sig många stora internationella företag och i Hyllie förläggs många huvudkontor, säger Ida och berättar att man redan för dialog med ett flertal olika företag.
– De stora våningsplanen möjliggör en vi-känsla och ett cirkulärt flöde som stora företag ofta har svårt att hitta. Vi vill hjälpa dem att bygga företagskultur – och då kan lokalen vara en del av den, avslutar Ida.