Wimab Evenemang vann Nordic Digital PR Awards

Igår prisades Wimab Evenemang under Nordic Digital PR Awards i kategorin Most Successful Story. Priset i kategorin Most Successful Story prisar det företag som med en enskild story lyckats bäst med såväl räckvidd som resultat. Vinnaren i denna kategorin är helt baserad på data.

Nordic Digital PR Awards arrangeras av Mynewsdesk som i tio år har prisat företags PR- och kommunikationsarbete. I samband med årets jubileum ökade både prestigen och konkurrensen då man för första gången ställde företag från hela Norden mot varandra.

- Vi är enormt stolta över vinsten och denna utmärkelse är ett kvitto på att drömma stort och lite wild and crazy-metoden funkar, säger Camilla Emring som är marknadsansvarig på Wimab Evenemang.

- Givetvis är vi lite chockade över att vi tog hem segern när vi såg de andra nominerade företagen, där bland annat Ford Motor Norge AS och SJ fanns med, men visst höll vi tummarna in i det sista vi visste att vår satsning med den digitala kalendern hade blivit en virtuell succé, säger Johan Järlmo, VD för Wimab.

Juryns motivering

Motivering: Wimab visar tydligt hur viktigt det är att förstå sin publik för att nå framgång, något som de lyckas väldigt väl med utan stora resurser eller en stor marknadsavdelning. Deras digitala julkalender “Ät dig frisk” blev en viral succé, som än idag genererar trafik. Att kombinera SEO och PR gav dem en riktig fullträff som blev årets story!

Nominerade: Wimab Evenemang, Svenska Downföreningen, Bikubenfonden, Ford Motor Norge AS, SJ & Taloushallintoliitto

Den internationella juryn bestod av Nils Apeland (Founder and CEO, Bedre Kommunikasjon and Talerlisten), Canan Yasar (Creative Director, Obeya), Mikaela Sonck (Head of Children and Teen Content, YLE), Glenn Bisgaard (Head of Customer Management and Communications, Apollo Rejser) och Sara Lindström (Global PR Manager, Mynewsdesk).

Segeryra på Västkusten

Då Wimab Evenemang inte kunde vara på plats när priset delades ut så nåddes de av den glada nyheten igår kväll.

- Vi trodde ju knappt att det vara sant när MyNewsDesk kontaktade oss, givetvis skall vi fira detta på ett mästerligt sätt, säger Camilla Emring avslutningsvis.

Om tävlingen

Nordic Digital PR Awards (tidigare Årets Nyhetsrum) arrangeras av Mynewsdesk med syfte att prisa företag och organisationer för sina PR- och kommunikationsinsatser under det gångna året. I år tävlade totalt 150 företag mot varandra i sex olika kategorier. Först gick den interna juryn igenom ansökningarna som också analyserades och utvärderades på den data som finns tillgänglig via Mynewsdesks plattform - för att landa i sex finalister i respektive kategori. Slutligen presenteras de tävlande för den externa expertjuryn som avgjorde tävlingen.

Wimab