Möt våra producenter #2 - Antiche Terre

Varannan torsdag får du i vår följetong "Möt våra producenter " lära känna vår vinproducenter lite bättre. Idag hälsar vi på hos familjeföretaget Antiche Terre, vars egendom ligger i den vackra Valpantena-dalen i Valpolicella i nordöstra Italien.

I Valpolicella har druvor odlats under lång tid och Valpantena betyder just ”vinernas dal”. Det var faktiskt Vittorino Sancassani, farfar till Luciano Sancassani som idag driver Antiche Terre, som under tidigt 1900-tal började odla druvor i en av de första vingårdarna i Valpolicella-området. Idag, nästan 100 år senare, är det fortfarande familjen Sancassani som driver Antiche Terre, och på kort tid har de seglat upp som en av de mest populära kvalitetsproducenterna av Amarone, Ripasso och Appassimento i Sverige.

På 25 hektar odlas de klassiska druvorna för Valpolicella och Amaronetillverkning, Corvina, Corvinone och Rondinella i omsorgsfullt skötta vingårdar som snart avslutat processen med att övergå helt till ekologisk odling. Klimatet lämpar sig perfekt för vinodling. Varma somrar som mildras av det maritima inflytandet från Garda-sjön och Adriatiska havet och kalla vintrar, väldränerade jordar och värmande sol. Under hösten 2013 byggde Antiche Terre ett nytt vineri som drivs helt med modern solcellsteknik för att säkerställa ett så hållbart och miljömedvetet arbetssätt som möjligt.

Från Antiche Terre har vi följande produkter:

Antiche Terre Amarone

Antiche Terre Ripasso