Ny Valpolicella från Antiche Terre!

Nu är det premiär för ett nytt smakrikt Valpolicella-vin från populära Antiche Terre. Generöst med mjuka, silkiga tanniner där mörka körsbär och hallon samsas med italienska örter. Antiche Terre Valpolicella har en matvänlig stil som passar till det mesta - lika bra till favoritpastan och vårbuffén som till en samling ostar efter maten.

Antiche Terre Valpolicella levereras initialt i en elegant trälåda vid beställning av sex flaskor.

Namn: Antiche Terre Valpolicella

Artikelnr: 75015

Var: Systembolagets beställningssortiment

Italien som ursprungsland är fortfarande mycket omtyckt i Sverige, och med en andel på 27 % av Systembolagets totala försäljning under de senaste 12 månaderna finns det inga tecken på att landet är på väg att minska i popularitet, snarare tvärtom. Stilen på vinerna från Italien tilltalar många, och viner från området Veneto där storsäljande vintyper som Ripasso, Appassimento och Amarone har sitt ursprung är särskilt populära.

Familjeföretaget Antiche Terres egendom ligger i Valpantena-dalen, i nordöstra Italien. På 25 hektar vingårdar odlas de klassiska Amarone- och Valpolicelladruvorna  Corvina, Corvinone och Rondinella i omsorgsfullt skötta vingårdar som är i slutet av processen med att övergå helt till ekologisk odling. Klimatet lämpar sig perfekt för vinodling. Varma somrar som mildras av det maritima inflytandet från Garda-sjön och Adriatiska havet och kalla vintrar, väldränerade jordar och värmande sol. Under hösten 2013 byggde Antiche Terre ett nytt vineri som drivs helt med modern solcellsteknik för att säkerställa ett så hållbart och miljömedvetet arbetssätt som möjligt.

Antiche Terre har på kort tid seglat upp som en av de mest populära kvalitetsproducenterna från Veneto där Valpolicella Ripasso (74345)Solo Passione (71388) och Antiche Terre Amarone (75188) idag återfinns på hyllan i Sverige. Nu får de sällskap av Antiche Terre Valpolicella (75015).

• valpolicella
  • rött vin