Amore Assoluto - limiterad upplaga i magnumformat!

Detta generösa och smakrika ekologiska vin passar utmärkt en mörk februarikväll i trevligt sällskap med italienskt tema. Amore Assoluto har en djup röd färg med aromer av körsbär och plommon. Smaken är fyllig, vinet har en rund sötma och en viss kryddighet. Perfekt till en antipasti med blandade charkuterier och lite mogna hårda ostar, en krämig risotto eller varför inte till en hembakt pizza? Du hittar ett smarrigt recept här nedanför!

Vår ekologiska Amore Assoluto hittar du i limiterad upplaga om 650 flaskor i Systembolagets beställningssortiment. Vinet levereras i en fin presentförpackning.

Namn: Amore Assoluto

Artikelnummer: 72115

Var: Systembolagets beställning

Pizza + Amore Assoluto = sant

Bjud din älskling på en romantisk pizzakväll!

Du behöver
Pizzadeg:
* 25 g jäst
* 2 1/2 dl ljummet vatten, inte varmare än 37°
* 2 msk mjukt smör
* 1/2 tsk havssalt
* 6 dl dinkelmjöl

Fyllning:

* Tomatsås
* Tomater, vi har använt saftiga kvisttomater
* Mozzarella
* Färsk persilja
* Pepperoni
* Vitlök, en klyfta
* Parmesan

Gör såhär:

Gör pizzadegen först. Smula jästen i en bunke och tillsätt därefter vatten, smör, mjöl och salt. Arbeta ihop till en smidig deg och jäs sedan övertäckt ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Stjälp upp degen på bakplåtspapper och kavla ut - varför inte forma pizzan till ett hjärta lagom till Alla ♥ Dag?

Bred på tomatsåsen, skär tomaterna i skivor, dela mozzarellan och sprid ut dessa över degen. Gör samma sak med pepperonin och avsluta med att strö en pressad vitlöksklyfta över pizzan. Grädda i ugnen tills pizzan har fått fin färg. Sprinkla över persilja och lite hyvlad parmesan och servera sedan direkt!

Njut tillsammans med ett glas Amore Assoluto! ♥

• recept