Sicilianaren Il Passo blir EKO!

Il Passo, det Sicilianska vinet tillverkat på den inhemska druvan Nero d'Avola, blir nu ekocertifierat!

Il Passo, som är italienska och betyder ”steg”, har fått sitt namn med tanke på de olika stegen i vinets speciella tillverkningsmetod. Druvorna går igenom en naturlig torkning fortfarande hängandes på vinrankan, istället för att först skördas och sedan torkas så som man vanligtvis gör när appassimentometoden används. Innan skörden bryter man av stjälken på vinrankan för att på så sätt strypa vattentillförseln. Därefter låter man druvklasarna hänga kvar på rankan och torka i 20 dagar. Tillsammans med den heta sicilianska solen och vindar från Afrika bidrar denna torkning till att öka mängden naturligt socker i druvorna, något som också ökar koncentrationen i vinet.

För att ett vin skall få räknas som ekologiskt skall det vara certifierat av en oberoende part. Certifieringen gäller inte bara vingården utan även själva produktionen av vinet. Istället för traditionella bekämpningsmedel används naturliga och biologiska alternativ, där djur och natur spelar en stor roll för att skapa balans i vingården.

Namn: Il Passo Nero d'Avola

Artikelnr: 71076

Var: Systembolagest fasta sortiment

Il Passo kommer från producenten Vigneti Zabù, ett relativt ungt vineri från Sambuca di Sicilia, en region på Sicilien där det odlats vin sedan antiken. Området är känt för att ha ultimata förhållanden för produktion av förstklassiga viner, då det är en plats fri från fabriker och föroreningar samt har ett betydande mikroklimat med gynnsamma temperaturförhållanden även sommartid. Den konstgjorda sjön Lake Arancio bidrar dessutom med vatten under heta sommardagar då solen obarmhärtigt lyser, något som gör att vinrankorna aldrig behöver torka ut.

Il Passo är ljust rubinrött med en klar och intensiv färg. Vinet har en stor, fruktig, kryddig doft med inslag av röda bär. Smaken beskrivs bäst som varm, smakrik, mjuk och välbalanserad med inslag av röda frukter. Serveras med fördel till mustiga pastasåser, kötträtter och säsongens ostar.

• rött vin
  • nero d'avola