Nätverkets styrgrupp. Från vänster, Annelie Ingemarson, Linda Nyberg, Linda Carlsson, Helene Ebelvod och Ulrika Svensson.

XL-BYGG lanserar Nätverket – för att främja kvinnligt entreprenörskap inom byggmaterialhandeln

Byggsektorn och byggmaterialhandeln är en välkänd mansdominerad bransch och för att främja ett kvinnligt entreprenörskap inom kedjan lanseras nu Nätverket i syfte att utbyta erfarenheter, engagera och inspirera och långsiktigt få in fler kvinnor i branschen.

XL-BYGG består av över 100 fristående anläggningar och gemensamt är att alla drivs av engagerade och drivna entreprenörer som verkar för den lokala orten.

-Kvinnor i ledande position inom XL-BYGG har behov av ett nätverk där man lyfter och stärker samarbetet mellan kvinnor och medlemsföretagen. Genom att skapa ett kvinnligt nätverk underlättar vi möjligheten att utbyta erfarenheter, kompetensutvecklas, stärka varandra samt utöka kontaktnätet inom XL-BYGG på nationell nivå samtidigt som man säkerställer en tydlig succession för kvinnor, säger Annelie Ingemarson, Regionchef XL-BYGG.

Av de 111 butiker som finns från norr till söder har 57 XL-BYGG butiker ett kvinnligt delägande och genom Nätverket vill man skapa och generera ett fortsatt långsiktigt ägande och tillväxt.

-Detta är ett naturligt steg för oss. Det är många medlemmar som har efterfrågat detta initiativ och vi har ett otroligt gott stöd från alla. Nätverket speglar samhället i stort och dynamiken som skapas av jämställdhet, mångfald och inkludering är oerhört viktig och det hjälper till att bidra med kreativitet, innovation och konkurrenskraft, säger Linda Carlsson, delägare XL-BYGG MaterialMännen.

Nätverket består idag av representanter från de olika medlemsföretagen och genom Nätverkets styrgrupp vill man fortsätta stärka och synliggöra kvinnor och det kvinnliga ledarskapet inom kedjan.

-Vi vill skapa en arbetsplats som är inbjudande och attraktiv för kvinnor. Detta gör XL-BYGG till en attraktivare arbetsplats för såväl män som kvinnor. Som kvinnlig medlem i Nätverket har du även möjlighet att få tillgång till ett mentorskap av senior kvinnlig ledare, vilket är något jag tidigare har saknat i min karriär, säger Linda Nyberg, delägare XL-BYGG Nybergs Ed och som dessutom är uppvuxen på brädgården.

XL-BYGG har under en längre tid gått starkare än marknaden och trots en tuff marknadssituation tar kedjan hela tiden marknadsandelar. En av anledningarna är ett starkt varumärke och att man har ett tydligt mål att vara proffsens hemmaplan vilket har gett resultat.

-Men vi vill också vara det självklara valet för kvinnliga entreprenörer. Vår verksamhet bygger på alla de drivna och duktiga entreprenörer som vi har. Som har viljan och går till jobbet varje dag och hela tiden gör saker lite bättre och löser allting för sina kunder. Vi vill, och vi behöver, få in ännu fler drivna kvinnliga entreprenörer som vill vara med och leda, driva och utveckla vår affär tillsammans, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.