XL-BYGG fortsätter att växa och passerar nu 100 butiker i Sverige

XL-BYGG fortsätter att växa och passerar nu 100 butiker i Sverige

XL-BYGG fortsätter att växa från söder till norr och genom att MaterialMännen blir nya medlemmar i kedjan passerar XL-BYGG nu 100 butiker i Sverige.

Som kedja har XL-BYGG över 100 år som erfarenhet där tradition, stolthet och historia är en stark grund av det man är idag. En gemensam nämnare för alla medlemmar inom XL-BYGG är viljan att hela tiden göra saker lite bättre tillsammans med sina kunder.

- Det känns väldigt roligt att vi fortsätter att växa, på både jämförbara enheter och genom strukturell tillväxt men också att vi under 2022 har vuxit starkare än marknaden tre kvartal i rad. Att vi nu passerar 100 butiker ger oss ett gott bevis på att vår tillväxtstrategi fungerar och vår ambition är att generera en hög tillväxt och skapa värde till våra medlemmar, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

Utöver den långa traditionen och historien har XL-BYGG på kort tid gjort en stark resa och kedjan har sedan 2020 gått från 82 butiker till att nu passera 100 butiker. Från och med februari 2023 blir XL-BYGG 108 anläggningar.

- Jag är stolt över den resan vi har gjort inom XL-BYGG och som bygger på ett fantastisk erbjudande som genom alla år har attraherat entreprenörer. Resan för våra medlemmar ser alla olika ut. En del började med att såga timmer, arbeta med snickerier eller driva en brädgård. Oavsett vad, så är grunden våra drivna entreprenörer som med sitt starka lokala engagemang är duktiga på att ge service till sina kunder, fortsätter Carl Littlewood.

XL-BYGG ingår idag i Mestergruppen Sverige som är Sveriges ledande bygghandelskoncern, med varumärkena XL-BYGG, BOLIST och Järnia. Kedjan fortsätter att växa och det finns ett stort intresse från flera handlare att bli medlemmar.

- Vi är glada och stolta över att fortsätta välkomna fria entreprenörer till oss. Vår framgångsrika resa är möjligt tack vare våra medlemmar som hela tiden fortsätter att utveckla sina verksamheter på ett fantastiskt sätt. Detta, tillsammans med vår kunskap, styrka och storlek inom Mestergruppen skapar en överlägsen position, säger Karin Eriksson, VD Mestergruppen Sverige.

Som Sveriges ledande bygghandelskoncern skapas också möjligheter för långsiktiga och framtida satsningar och det finns en stark förankrad plan på kommande investeringar och etableringar, bland annat XL-BYGG Jönköping som öppnar i december.

- Vi värnar hela tiden för att skapa bra affärer för våra medlemmar. Vår strategi är att fortsätta växa och stärka vår position som Sveriges ledande bygghandelskoncern och vår målsättning är 120 butiker innan 2023 är över. Vi ser fram emot att fortsätta presentera och välkomna nya medlemmar, avslutar Carl Littlewood.