Yogobe firar 10 år. Yogaläraren Ulrica Norberg har varit en del av Team Yogobe sedan starten 2013.

De tog yoga och träning till folks hem – nu firar Yogobe 10 år

Två entreprenörers egna behov och drivkraften att hjälpa andra utgjorde grunden till Yogobe, företaget som idag är Nordens största digitala plattform inom yoga, träning och hälsa. Som först på bollen att lansera en digital tjänst för hemmaträning har Yogobe sedan dess haft förmånen att med omsorg kunna sprida inspiration, kunskap och vägledning inom yoga, träning, meditation, andning och hållbar hälsa till folket.

Två krascher startade byggnationen av den första digitala plattformen för hållbar hälsa

Peter Munteanu var framgångsrik digital entreprenör, men som i kraschen 2008 kraschade själv av stress och utmattning, så pass att hans ben slutade fungera och han inte kom ur sängen. Anna Reynold, VD på en reklambyrå, blev påkörd i en taxi och skadade nacken. Båda fick som rekommendation av sjukgymnaster att prova yoga och de märkte snart hur yoga, kombinerat med andningsträning och meditation, hjälpte dem med så mycket mer än grundproblemet. Deras upplevelser väckte en vilja att sprida dessa tekniker så att andra skulle kunna få samma hjälp. Med hårt jobb, vilja och ett dedicerat team av yogalärare och experter inom träning och välmående som delade visionen om att sprida hållbar hälsa, lanserades Yogobe våren 2013.

10 år senare har tjänsten gjort skillnad och haft betydelse i vardagen för många, vuxit till Nordens största och mest omfattande, samt har kommit längre kring tillgänglighet på individens villkor än man vågat drömma om.

– Att fler med utmattning och stressrelaterade problem hade samma behov som jag, var vi övertygade om. Någon med stress- och utmattning fixar inte att packa en väska, ta sig till en anläggning, hålla en tid, vara i grupp och ta sig tillbaka hem… Med Yogobe kan man trycka på PLAY hemma i vardagsrummet i underkläderna om man så vill och när man själv vill, kan och orkar, berättar Peter.

För andra grupper, till exempel gravida och småbarnsföräldrar, blev tjänsten också snabbt populär, då tid kan vara en trång sektor. Snabbt fann också personer under cancerbehandling möjlighet till träning och återhämtning hemma, då det kan vara vanskligt att vistas i grupp. Även personer med hörselnedsättningar kunde delta med hjälpmedel i hemmet. Ett program med 70+ träning kom väl till pass när Covid bröt ut. Sedan länge ger man också tjänsten gratis till alla studenter för att ge redskap mot psykisk ohälsa.

Yogobe genom åren – milstolpar och genombrott

• 2012: Peter och Anna bestämde sig för att satsa allt de hade för att göra verklighet av drömmen om att med yoga som utgångspunkt ge alla förutsättningar och redskap för hållbar fysisk, mental hälsa och själsligt välbefinnande.
  • 2013: Yogobe som prenumerationstjänst lanserades med de 200 första klasserna, inspelade med Team Yogobe där bl a Ulrica Norberg, Pia Wallberg, Josefin Selander, Johanna Hector, Kitty Strand, Milla Floryd, Viktor Frih och Jennie Liljefors var några av de första experterna och lärarna. Idag består teamet av 100 yogalärare, tränare, instruktörer, coacher, experter, psykologer och fysioterapeuter från hela Norden och världen.
  • 2013: Facebook gav ett genombrott. En Facebook-grupp startades ihop med en av lärarna i teamet som en sommarutmaning. Spridningen exploderade. Idag har man stort community som stöttar varandra både i de utmaningar som arrangeras, och i vardagens.
  • 2013: Grunden till Marketplace läggs och tips om yogaresor, event, utbildningar, studios och e-handel. Genom att lyfta saker med hög kvalitet och hade skapats med kärlek hjälpte man branschen växa.
  • 2014: Yogobe lanseras i både Norge och Finland tillsammans med ledande profiler som sett efterfrågan i grannländerna.
  • 2016: Kunskap är grund till förändring. Yogobe Courses föddes med fördjupande onlinekurser med enkätstöd. Idag erbjuds 20 olika onlinekurser med olika inriktning som gravid, nyfikenhet, andning, sömn migrän och mer.
  • 2017: Yogobe vann utmärkelsen Årets Hälsoföretag i Sverige med motiveringen: “Yogobe har på fem år blivit marknadsledare i Norden yoga, meditation och träning online med videor som redskap för att möta och motverka stress, stillasittande och psykisk ohälsa. Med hög kvalitet arbetar man för social hållbarhet och hälsa hos individer, företag och i samhället.”
  • 2017: Integrationsprojektet Inner Peace lanseras. Ett samarbete mellan Yogobe, forskare vid Lunds Universitet och yogalärare och erbjuds gratis till nyanlända. De 20 gratis klasser online på arabiska och farsi är framtagna främst för att lindra depressionen som följer av posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, samt främja fysiskt och psykiskt välbefinnande.
  • 2018: Yogobe Hotell och Konferens lanseras för att kunna ge digitalt stöd för medarbetare, besökare och rumsgäster inom hotellnäringen. Konceptet bygger på digitala och digifysiska insatser på gym, rum och som del i konferenser. .
  • 2019: Tillsammans med den globala organisationen Prison Yoga Project lanserar Yogobe specialframtagna videobaserade program inom yoga för att ge stöd till människor på anstalter, häkten och inom frivården.

• 2019: Skatteverket godkänner nätbaserad hemmaträning som friskvårdsgrundande aktivitet. Vi på Yogobe, våra partners och många medlemmar är tacksamma för denna förändring som underlättar för fler att ta del av onlinebaserad fysisk aktivitet.

• 2019: Yogobe godkänns för FaR, Fysisk aktivitet på Recept, vilket innebär att legitimerad vårdpersonal kan förskriva vår tjänst som stöd för att öka fysisk aktivitet och välmående. Regionerna Stockholm och Skåne var först ut att skriva ut Yogobe på recept.

• 2022: Yogobe utökar plattformen och lanserar funktioner för att möta framtiden, både för arbetsgivare och för vården.

• 2023: Yogobe Health & Care lanseras på den Internationella Kvinnodagen. Konceptet bygger på digitala egenvårdsprogram med syfte att komplettera vårdkedjan för att stötta vårdgivare, arbetsgivare och individer inom prevention, promotion och som stöd till behandling. Jämlikt, jämställt och med anpassning efter individens behov.

Grundarna hyser en stor tacksamhet till alla som stöttat och bidragit med sin expertis och sitt engagemang för människors hälsa och välmående. Det gemensamma engagemanget fortsätter och tillsammans samskapas redskap som gör skillnad och är tillgängliga. Tacksamheten går också till medlemmarna som investerat i sin egen hälsa genom Yogobe, vilket också har möjliggjort bolagets utveckling till att hjälpa fler.

– Vi ser nu fram emot 10 nya år och att med omsorg, kvalitet och närvaro få vara med och driva utvecklingen av digital och digifysisk friskvård, träning, hälsa och vård in i framtiden, avslutar Peter.

Kort fakta om tjänsten:
Sedan starten 2013 har Yogobes digitala utbud växt från ca 200 videor inom yoga till streamingstjänsten Yogobe PLAY, som idag ger obegränsad tillgång till:

• 2500 förinspelande klasser, föreläsningar och övningar inom bland annat yoga, träning, meditation, andning, avslappning, fysioterapi, stresshantering, gravid- och mammaträning, m.m., för att möta medlemmar genom livets faser och situationer.
  • Hundratals playlists för olika behov.
  • Ett stort antal program och utmaningar för ökad motivation och regelbundenhet.
  • LIVE-streamade klasser och event online varje vecka.

Utöver en prenumerationstjänst så erbjuds även utbildande fördjupningskurser online för ökat välbefinnande på individnivån samt klasser LIVE-online.