Höstlov! Här kommer tips på rörelse och vila under veckan – på fritids, resan eller hemma.

Tips för höstlovet – gratis yoga på fritids, resan eller hemma

Dags för höstlov! Resa med familjen eller hemma på höstmys? Här kommer tips på gratis yoga & träning för alla åldrar under lovet. Så oavsett om du jobbar, reser bort, är hemma eller på fritids – ha en härlig vecka med rörelse och vila.

Ge barnen en yogastund för lek och lugn
Testa hemma med syskonen, på fritids med kompisarna, eller på resan med familjen. Kanske blir barnen både  lite piggare och lugnare?

Kom ihåg att yoga är mycket mer än asanas/positioner
Att vara mer närvarande och avslappnad, oavsett om du är hemma eller på resa, ger en skönare upplevelse. En guidad meditation eller andningsövning (eventuellt en utan allt för mycket stånk och stön) kan du göra på de flesta platser, även på flyget, tåget eller bussresan. För att enklare kunna koppla bort omvärlden - sätt i hörlurarna och bli guidad i lugn och ro.

Var snäll mot dig själv & var flexibel (i dubbel bemärkelse)
Förmodligen skiljer sig dagarna åt på lovet mot dagarna hemma till vardags. Det kan uppstå oväntade saker som gör att vi behöver vara mer flexibla… Så se till att vara extra snäll mot dig själv och var nöjd med det som blir. Lite yoga eller träning är alldeles utmärkt, och bättre än ingen alls!

Skippa ursäkterna
Våra hjärnor är experter på att hitta på alla möjliga ursäkter. Kanske särskilt då vi har ont om tid eller känner oss trötta i höstmörkret. Samtidigt vet vi hur gott den där rörelsen gör oss. Varför inte ställa klockan 15 minuter tidigare på morgonen för att göra några solhälsningar eller mjuka rörelser på din matta? Har du en stund över på kvällen? Låt det det bli några liggande rörelser på golvet eller i sängen.

Se fler videor för yoga på resan här!