Monika Björn ger tips på hur yoga kan hjälpa till i längdspåret.

Så blir du en bättre skidåkare med yoga

Skidsäsongen är i full gång. Och oavsett om du ska på skidsemester eller kör längd hela säsongen – hur blir man egentligen en bättre och mer hållbar skidåkare? Förutom det uppenbara, att nöta i spåret? Här ger PT:n och yogaläraren Monika Björn sina bästa tips för hur yoga gör dig till en bättre skidåkare.

Tänk dig att du glider fram i längdspåret med perfekt valla i snötyngd natur. Hypnotisk rytm och svishande ljud från skidorna. Magiskt. Hela kroppen jobbar när du är i skidspåret och med rätt förutsättningar är det saligt att få glida fram. Men hur kan det kännas ännu skönare för kroppen? Här kommer fem tips från Monika Björn och hennes bok Yoga för dig som tränar.

1. Få bättre balans
Visst är det skillnad på att hålla balansen på skidor och snö mot att hålla balansen på ett golv. Men många av enbensövningarna i yogan kan förbättra din balans och kroppsmedvetenhet. Balans på skidan är A och O, och att kunna göra kroppsviktsöverföringen från skida till skida så mjuk som möjligt är en förutsättning för effektiv och snabb skidåkning.

2. Bli mer rörlig
Vissa yogapositioner ger dig bättre rörlighet kring fotleden, höften och bröstet, och stärker bålen, låren och vaderna. Oavsett vilken åkstil du gillar kommer yogan att bidra till större rörlighet som gynnar din åkning.

3. Skapa mer styrka och kontroll i bålen
Som längdskidåkare behöver du vara stark i ryggen för att inte falla för långt framåt när du saxar. Du behöver också vara stark i magen för att inte börja svanka i ländryggen när du stakar. Om du tappar kontrollen i överkroppen kommer tekniken att bli lidande, kroppen tröttare och skidåkningen kommer att gå långsammare. Bra stakning kommer från överkroppen – inte från armarna – även om de flesta av oss kan känna av ett långpass på längdskidor i triceps.

Lägg alltså tid på att träna upp din styrka i mage och rygg! Efter långa skidpass är det bra att mjuka upp ryggraden med rotationer för bålen. Och alla bakåtböjare är bra för att sträcka ut tajta bröstmuskler och framsidan av axlarna.

4. Andas medvetet
Andas med ett medvetet och jämt andetag, även när du är som mest utmanad. Ta andningen med dig från yogamattan ut i längdskidspåret eller på rullskidor! Lägg märke till vilken andningsrytm som är din naturliga i olika lägen (distansåkning, medelintensiv åkning, och högintensiv åkning). När andas du? Före eller efter du sätter i staven? Hur ofta andas du? Öva på att inte hålla andan när du utmanar dig extra mycket, fysiskt eller mentalt, som i utförslöp, intervaller och backar.

5. Fokusera mera
Yoga är ett ypperligt tillfälle att att öka din kroppsmedvetenhet på. I varje yogaposition, lägg märke till vilken eller vilka muskler som påverkas av just den positionen. Känn efter om du kan få det första motståndet att vika efter några repetitioner, sekunder eller minuter. Översätt gärna till längdskidåkningen och bli medveten om varför du gör en viss position eller rörelsesekvens.

Om Monika Björn
Monika har mer än 20 års erfarenhet i träningsbranschen och är en av Sveriges mest välkända träningsprofiler både på hemmaplan och internationellt – som lärare, coach, utbildare, konceptutvecklare, mentor och personlig tränare.
Hon håller även klasser online på yogobe.com.

Inspirationen till sin första bok Yoga för dig som tränar fick hon från de fantastiska resultat hon såg i sina PT-kunder som genom att introducera fysisk yoga i sitt träningsschema. De producerade bättre resultat, upplevde färre skador/smärta och höjde sin livskvalitet oavsett om personen befann sig på motionärs- eller elitidrottsnivå.