Jenny Ström, yogalärare och personlig tränare, lever med en MS-diagnos och har tagit fram en onlinekurs med bland annat yoga och träning för andra med med sjukdomen.

Träning & yoga som ett effektivt stöd vid MS

Den 30:e maj uppmärksammar vi internationella MS-dagen. MS, Multipel Skleros, är en sjukdom som i sig ännu inte går att bota, men det finns idag fantastiska bromsmediciner som gör att de som drabbas ändå kan leva någorlunda normalt. Det går att också påverka måendet genom hur man lever och tänker. Yoga och träning kan här vara ett bra stöd för att lindra en del av symtomen och orka mer.

Hur träning och yoga hjälper för olika symtom vid Multipel Skleros

Fatigue är ett av de vanligaste symtomen vid MS och så jobbigt att leva med. Tröttheten kan göra det väldigt svårt att träna, komma igång med aktiviteter och ha en aktiv livsstil. Men trots det finns det många studier som visar värdet i att röra på sig för de olika symtom som en MS-diagnos kan innebära:

• Det finns flera studier som visar positiva effekter av träning och just aerob träning, konditionsträning, är evidensbevisat den bästa ”medicinen” mot fatigue.
  • Vi behöver även belasta våra muskler och det finns även studier som visar att styrketräning är bra vid MS. Det finns en studie på Karolinska institutet av Marie Kierkegaard där 71 personer fick vara med och göra högintensiv styrketräning en till två gånger i veckan under 12 veckor. Studien visade minskad trötthet, förbättrat funktionstillstånd, bättre hälsorelaterad livskvalitet och en inflammationsdämpande effekt.
  • Yoga och meditation hjälper vid hjärntrötthet. En studie från Sahlgrenska akademin visar att yoga och meditation hjälper personer som drabbats av extrem hjärntrötthet. Under åtta veckors träning minskade trötthet och stress markant hos försökspersonerna.
  • Yoga kan ge positiva effekter på vår hälsa som stresshantering, sömn, balans och psykisk hälsa. Det finns studier som visar att yoga som annan fysisk aktivitet kan sänka hjärtfrekvensen, andningshastigheten och blodtrycket. Dessutom kan det hjälpa till att minska oro och depression.

Tips på träning & återhämtning vid MS

• Börja att göra något. Skapa utrymme och våga göra en förändring för att ge dig tid för att ta hand om dig själv. Sänk dina krav och prestationer.
  • Kroppen behöver rörelse varje dag. Kom ihåg vikten av vardagsmotion och hur mycket det lilla gör för hållbar hälsa.
  • Den bästa träningen är den som blir av. Gör en sak och utvärdera hur det känns.
  • Ge kroppen tid för återhämtning. Den har en otrolig förmåga att läka och återhämta sig om vi ger den möjlighet och rätt förutsättningar.
  • Träningen behöver inte vara en timme varje gång, utan gör hellre flera korta pass.
  • När du är ute och går, öka hastigheten lite då och då så du får upp pulsen.
  • När du känner dig trött och inte alls sugen på att träna – sätt dig ned och andas och börja röra kroppen för att skapa energi. Långa djupa andetag, sittandes rotation, katten/ko, barnets position, duvan och universalställningen är övningar som du kan landa i och som stärker, sträcker ut och lugnar ett laddat nervsystem. Stanna gärna 3 minuter i varje position.

Ny onlinekurs på Yogobe med Jenny Ström: Sjukt Frisk – för dig med MS

Jenny Ström, yogalärare och personlig tränare som ingår i Team Yogobe, lever sedan 2012 med en MS-diagnos.

När vi får MS så är det som en fullskalig stressattack mot hela kroppen. Jenny var till en början helt slut i kroppen och mentalt, hjärntrött, värk, stelhet och andra symtom som dålig balans. Hon berättar hur hon totalt tappade sig och sin identitet. Vägen tillbaka var lång, men idag lever hon ett kraftfullt liv i balans. Hennes MS är där som en god vän och påminner henne om vikten att ta hand om sig själv lite extra.

I sin nya onlinekurs Sjukt Frisk på Yogobe har Jenny tagit fram föreläsningar och övningar som kan hjälpa dig som lever med MS eller en annan neurologisk diagnos att få mer energi och känna dig stark inifrån och ut.

– Min vilja att hjälpa andra känns så självklar. Kan jag kan du tänker jag, säger Jenny.

Ta del av onlinekursen Sjukt Frisk på Yogobe!

För mer information kontakta gärna:
Anna Reynold, en av grundarna till Yogobe & varumärkesansvarig, anna@yogobe.com
Jenny Ström, yogalärare & personlig tränare, del av Team Yogobe, jenny@jennystrom.se

Foto: Yogobe.com

Anna Reynold