Ulrica Norberg är en av Yogobes experter som guidar yoga i den nya utmaningen.

Yogobes nya utmaning kan förlänga livet

Flera studier har visat att så lite som 15 minuters fysisk aktivitet om dagen förlänger livet. Därför startar Yogobe året med träningsutmaningen 15 minuter i 15 dagar – en snäll kickstart som ger inspiration och stöd för att skapa hälsosamma rutiner för ett långt och friskt liv.

Hälsoeffekter av 15 minuters träning om dagen

Kan 15 minuters daglig fysisk aktivitet göra skillnad för hälsan? Ja, det finns studier som visat på att 15 minuter fysisk aktivitet om dagen förlänger livet och även minskar risken för depression. En kvart om dagen blir 105 minuter på en vecka och ser man på WHOs rekommendationer för fysisk aktivitet så är det en bra bit på vägen, eller hela vägen fram, beroende på vilken intensitet man tränar på.

Ett vanligt misstag som är enkelt att göra när man ska komma igång med träning och rörelse i vardagen är att man går ut för hårt, vilket kan leda till besvikelse och tappad motivation om det är svårt att hålla i, och i värsta fall leder det till att man inte rör på sig alls. Men behöver träningspasset vara 45 minuter-60 minuter för att de ska påverka hälsan?

Nej! Den bästa träningen är den som blir av, och det behöver inte vara långa pass för att ha positiv effekt på hälsan och motverka de farliga effekterna av stillasittande.

– Om man har svårt att komma igång, eller upplever att tiden inte räcker till, uppmuntrar vi till att ta 15 minuter om dagen för yoga, träning eller rörelse. Det är faktiskt bara en procent av dygnet, och de flesta av oss kan säkert ta den tiden rakt av från exempelvis scrollande i mobilen, säger Anna Reynold, en av Yogobes grundare.

Korta träningspass kan göra det enklare att komma igång

Ett kort pass sänker tröskeln och gör träningen enklare att få till. Genom att lägga ribban lagom högt, ger vi oss själva rimliga förutsättningar för att komma igång, men även att fortsätta att hålla igång med rörelse. Att börja med korta pass på cirka en kvart passar nybörjare, den som vill försöka komma igång med en rutin för rörelse på nytt, eller småbarnsföräldrar eller andra som har kort om tid i vardagen.

Alla kan vara med på utmaningen: 15 minuter i 15 dagar – en snäll kickstart

För att göra det enkelt att komma igång med rörelse en kvart om dagen och hitta glädjen i att träna och röra på kroppen får deltagarna varje dag göra en ny onlineklass inom olika former av träning och yoga, guidade av Yogobes erfarna experter. Några av lärarna och experterna som guidar är Ulrica Norberg, Johanna Hector, Simon Krohn, Frida Lindgren Karlsson och Emma Cowen.

– Vår förhoppning med denna utmaning är att deltagarna ska upptäcka att även ett kort träningspass snabbt kan ge effekt på välmåendet, upptäcka att det är kul och väcka deras lust och motivation till att fortsätta med träning och rörelse i vardagen, avslutar Anna Reynold.