En digital utmaning för pausträning tacklar stillasittandet vid hemmajobb

En digital utmaning för pausträning tacklar stillasittandet vid hemmajobb

Med en fortsatt uppmaning om att arbeta hemma för de som kan och en förlängd avrådan att gå till gym, studios och träningsanläggningar står Sveriges alla arbetsgivare inför utmaningen att främja medarbetarnas fysiska och mentala hälsa. För att möta de behov som har uppenbarat sig under detta år har Yogobe tagit fram en digital fyra veckors utmaning, Pausa Smart Challenge, vars syfte är att uppmuntra till att skapa goda vanor kring pauser i vardagen.

Sedan Corona-pandemin slog till med full kraft i Sverige i början av mars 2020 har många människor ställt om till att arbeta helt eller delvis från sitt hem. Det som i början kändes som ett undantag är idag vardag för många och flertalet företag har ordinerat hemmajobb för de som kan minst fram till juni 2021.

Omställningen till hemmajobb innebär för de allra flesta en rad förändringar. Den vardagsmotion som en pendling till jobbet innebär försvinner - vare sig det är att promenera, cykla eller ta sig kommunalt till sin arbetsplats. På en arbetsplats blir dagliga pauser också ett mer naturligt inslag, såsom att prata med kollegan vid kaffemaskinen, gå bort till en annan avdelning för en fråga eller ta sig ut för en lunch med kollegorna. Vid hemarbete blir det många gånger också svårare för företag att leva upp till de lagliga kraven man har som arbetsgivare vad gäller bland annat arbetsmiljöhälsa.

Många av de naturliga pauserna försvann, från en dag till en annan. När Folkhälsomyndigheten dessutom avråder människor från att gå till gym, studios och träningsanläggningar finns risk att den träning som tidigare blev av också försvinner. Mycket visar på att stillasittandet, som redan innan pandemin var utbrett, har ökat under 2020 till följ av omställningen till hemmajobb och restriktioner. Det finns många negativa effekter av långvarigt sittande och faktum är att:

• I Sverige sitter vi i snitt nio timmar om dagen enligt Folkhälsomyndigheten
  • Varannan svensk riskerar hälsan genom stillasittande
  • Studier visar att när vi sitter still mer än 30 min påverkas vår kropp negativt. Stillasittande kan öka risken för diabetes 2, förhöjda blodfetter, benskörhet, högt blodtryck, hjärtinfarkt och stroke, cancer (bröst, prostata och tjocktarmscancer), psykisk ohälsa, stressproblematik och ångest.

Det digitala hälsoföretaget Yogobe har, för att möta och motverka detta, skapat en helt ny utmaning baserat på sitt koncept Pausa Smart. Pausa Smart Challenge är en fyra veckors utmaning vars syfte är att uppmuntra och underlätta för människor att skapa goda vanor kring pauser i vardagen. Utmaningen är helt digital och varje vecka får man tillgång till sex nya videor på mellan 3-10 minuter med övningar som är helt anpassade för att kunna utföras ståendes, sittandes eller vid ett bord. Oavsett om man i sin paus behöver rörelse, ökad energi eller återhämtning finns någonting för alla. Yogobe har tagit fram Pausa Smart Challenge tillsammans med hälsovetarna från Creo Hälsa och yogaläraren Milla Floryd.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Munteanu, VD för Yogobe, peter@yogobe.com, 070-940 06 02.

Vill du komma i kontakt med någon av Yogobe's lärare för intervju eller vill ha fler bilder, kontakta gärna:
Agnes Ekesiöö, Partneransvarig, agnes@yogobe.com.

Yogobe var först ut i Sverige med digital yoga och träning och har över 170 000 medlemmar. För att ge dem kvalitativ guidning och vägledning, vilket behövs för att yoga och träna hemma, har tjänsten samlat många av Sveriges främsta experter inom träning, yoga, meditation och hälsa. De delar visionen om att förbättra människors hälsa och göra yoga och träning tillgängligt för alla. Yogobe blev Årets Hälsoföretag i Sverige 2017.