Lollo & Bernie och Yogobes Julia Glutz i videon "Upp och hoppa lilla loppa".

Samarbete mellan Yogobe och Lollo & Bernie för att väcka rörelseglädje hos barn

Med syfte att väcka barnens lust och glädje till att röra på kroppen lanserar nu Yogobe, som Nordens ledande träningsplattform online, animerade filmer tillsammans med Vings kända maskotar Lollo & Bernie för att inspirera fler barn att röra på sig och minska stillasittande hos barn.

Både den fysiska och psykiska ohälsan hos barn ökar och stillasittande framför skärmar är en av orsakerna. I en gemensam insats har Yogobe och Ving tagit fram onlineklasser med fokus på både rörelse och återhämtning för barn med de populära maskotarna Lollo & Bernie. Klasserna guidas med lekfullhet och barnasinne av Yogobes Julia Glutz, personlig tränare och pedagog.

Klasserna är runt fem minuter långa, har olika teman och utspelar sig i lekfullt animerade miljöer. I de två första klasserna Upp och hoppa lilla loppa och Godnatt min skatt får barnen starta dagen och väcka kroppen samt förbereda kroppen inför natten. Under våren kommer fler klasser och totalt kommer 11 videor att publiceras på Yogobes plattform och vissa av dem kommer också att finnas tillgängliga på Lollo & Bernies Youtube-kanal.

– Lollo & Bernie är omtyckta av barn i olika åldrar och sällsynt bra på att aktivera dem, och därför är vi är glada att nu tillsammans kunna inspirera fler barn att röra på sig och att göra skärmtiden till en aktiv stund istället för passivt tittande. Vi är övertygade om att Lollo & Bernie, tillsammans med vår träningsinstruktör Julia Glutz, kommer bidra till mer fysisk aktivitet och rörelse för barn både nu och i framtiden, säger Peter Munteanu, VD på Yogobe.com.

Att få fler barn att röra på sig och känna glädje är en vision som vi delar och nu under sportloven är vi extra stolta över att gemensamt kunna bidra till att aktivera barn som kanske inte har möjlighet att resa eller annars vara aktiva på lovet. Att barn rör sig för lite är ett problem både för barns hälsa och för folkhälsan på sikt. Samarbetet är långsiktigt och ett par filmer lanseras nu inför sportlovet, fler kommer inför påsk.

– Både den fysiska och psykiska ohälsan ökar och alltför många barn blir stillasittande. Inför stundande sportlov känns det därför extra viktigt att inspirera till rörelse och aktivitet, men också ge barn bra verktyg för avkoppling. Därför känns samarbetet med Yogobe, som har bred erfarenhet, väldigt spännande och en möjlighet för oss att nå en helt ny publik. Med våra nyproducerade filmer hoppas vi på ett lättsamt och roligt sätt kunna få fler barnfamiljer att röra på sig, säger Sharni Breinholt, Head of Lollo & Bernie Brand & Concept.

Yogobe har gjort klasserna tillgängliga utan kostnad under sportlovsveckorna så att alla barn ska få möjlighet att ha kul och röra på kroppen tillsammans med Lollo & Bernie under lovet.