YOGAFAMILY by YOGOBE

YOGAFAMILY by YOGOBE

Precis som vuxna har barn behov av balans i livet för att må bra. De behöver också sätt att hantera sin stress och oro på. Utifrån detta lanserar nu Yogobe barn & ungdomsyoga där de bjuder in hela familjen till yogamattan. Yogobe har på snart två år vuxit till att bli den ledande aktören i Norden för yoga och träning online. Målet är att med hög kvalitet sprida yoga, träning, hälsa, livsbalans och få fler att må bra, stora som små.

- ”Det är vårt ansvar som vuxna och förebilder att ge våra barn och ungdomar de verktyg de behöver för att hantera de påfrestningar som livet kan föra med sig. Regelbunden yoga skapar insikt i just detta då vi lär oss att lyssna på vår kropp och dess behov. Vårt moderna samhälle har tappat mycket av konsten att leva. Allt snurrar så fort att vi lätt glömmer vikten av vila och återhämtning. Genom att yoga tillsammans kan vi stärka relationer och skapa en plattform som kan ligga som grund i ett viktigt värdegrundsarbete”, säger Emelie Steen* som tillsammans med Yogobe utvecklat denna satsning.

Forskning har visat på att barn redan i magen blir påverkade om mamman upplever stress. Vi vet också idag att barn som utsätts för stress kan utveckla en rad sjukdomar. Detta innebär att vi måste ta stress på fullt allvar och göra vad vi kan för att eliminera den. Stress är för människan helt naturligt, men vi behöver erbjuda möjligheter för barn att hitta balans.

Alla barn är redan yogisar när de föds. De vet hur de ska göra för att andas rätt, samt vilken kost de ska äta för att just deras kropp ska må bra. Längs livets gång, av olika anledningar, har forskning visat att många barn redan vid tre års ålder har tappat sin naturliga andning. Som medveten vuxen kan du hjälpa till att undvika att detta händer.I barnyoga får de lära sig olika tekniker och verktyg som kan minska oro, stress, öka det allmänna välbefinnande, kroppskännedom, koncentration och självkänsla.

Filippa Odevall, grundare till Skolyoga säger att: - ”Den största skillnaden med yoga, jämfört med andra aktiviteter för barn, är att det varken finns tävlings- eller prestationsmoment. Yoga skapar utrymme för barnen att vara precis som de är, med fokus på att bygga upp självkänsla, kroppsmedvetenhet, och är ett bra komplement till annan undervisning i klassrummet.”

Familjeyoga är ett fantastiskt sätt att skapa balans i just familjen. Både stora och små har behov av att få landa, och genom yogan kan såväl familj som den enskilde individen stärkas. Med olika yogastilar som bas erbjuds ni verktyg där ni tillsammans kan ta hand om kropp och själ. Yogan bäddar för lugn och trygghet vilket ger utrymme för uttryck och andra känslor.

För att läsa mer om familjeyoga, besök yogobe.com/yogafamily

Yogans effekter för familjen

• Fyller på med energi
  • Minskar stress
  • Ökad självkännedom samt bättre självförtroende och koncentrationsförmåga
  • Kan motverka utbrändhet och depression
  • Frigör endorfiner som boostar välbefinnandet
  • Ger utrymme för uttryck och andra känslor
  • Kan skapa lugn och harmoni

* Emelie Steen som är bosatt i Borlänge har medvetet drivit ett projekt för att införa yoga och stillhet i skolan. Hon är skaparen av metodiken “Balans för alla” som har sitt syfte att vägleda till bättre och mer hållbar hälsa i samhälle och skola. I detta arbete finns alltid yoga och medvetenhet med som viktiga byggstenar.

För mer information och fler bilder kontakta:

Camilla Bengtsson

Marketing coordinator