Unge LGBT-personer skal have bedre psykiske vilkår i Danmark

Hen over sommeren har Danmark lagt asfalt til flere Pride-parader, der hylder LGBT-personers synlighed og dermed deres ret til at eksistere i et samfund. Og der ér meget at fejre! Transpersoner af diagnoselisten, kønsneutrale ægteskaber i folkekirken, muligheden for at donere blod er gode eksempler på, hvor langt vi har flyttet os som samfund bare inden for de sidste par år. Men som samfund kan vi stadig forbedre vilkårene for LGBT-personer.

Danske unge mistrives mere og mere, og især blandt danske homo- og biseksuelle ser vi en markant stigning af unge, der har dårligt mentalt helbred. En undersøgelse foretaget af Statens Institut for Folkesundhed fra 2015 viser, at netop LGBT-personer forsøger at tage deres eget liv tre gange så ofte som heteroseksuelle unge på samme alder.

Derfor er der brug for en ekstra indsats, der kan hjælpe og støtte unge LGBT-personer i inkluderende og accepterende fællesskaber, hvor de kan dele deres tanker og være lige præcis dem, de ønsker at være.
”Vi oplever, at LGBT-personer ofte mødes af diskrimination, mobning og forfølgelse i deres hverdag, og det har forståeligt nok en negativ effekt på deres mentale trivsel. Det er dét, vi skal til livs nu – og det er netop muligt med et samarbejde mellem LGBT Danmark og Det Sociale Netværk/headspace Danmark,” fortæller Trine Hammershøy, direktør for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

Samarbejde og formål
Derfor er de to parter gået sammen om at skabe bedre rammer og rum, hvor de unge LGBT-personer kan få hjælp til at tale om deres tanker og følelser, og hvor de unge kan udforske og tale frit om deres identitet og seksualitet – uden forbehold. Samt i stigende grad at samarbejde om at kunne give den rette hjælp og støtte til de unge.

Helt konkret vil de to parter samarbejde om at sikre rådgivning og støtte i de 18 headspace byer, hvor børn og unge kan komme med alle slags problemer, og hvor mange unge også kommer med samtaler omkring seksualitet, kropsforståelse og køn. Samarbejdet omfatter også LGBT Danmarks initiativ AURA, der indtil videre er etableret i København, Svendborg, Aabenraa, Esbjerg, Viborg og Aalborg. Her kan de unge blive en del af meningsfyldte fællesskaber, så de ikke står alene med deres tanker omkring seksuel orientering og køn.

”Vi forsøger at give de unge en følelse af tilhørsforhold, der kan ruste dem til at modstå de udfordringer, de møder i livet som LGBT-person. Samtidigt kan fællesskaberne være med til at forstærke den unges følelse af værdi og styrke, når deres egne oplevelser og tanker måske kan hjælpe de andre unge i gruppen,” siger Peder Holk Svendsen, forperson i LGBT Danmark.

Viden om LGBT-personers mentale helbred
Den relativt store mistrivsel indeholder dog en række mørketal, da lignende undersøgelser ofte ikke fokuserer på respondenternes seksuelle orientering.

Derfor glæder det LGBT Danmark og Det Sociale Netværk, at de i fællesskab nu får mulighed for at hjælpe flere unge og måske være med til at gøre op med den udbredte mistrivsel og i højere grad dele viden om, hvorfor homo-, biseksuelle og transpersoner har det mentalt dårligere end resten af befolkningen.

”Vores ungerådgivere i hele landet taler ofte med børn og unge, der er usikre og utilpas omkring de normer og forventninger, samfundet har til deres seksualitet og kropsforståelse. Med det her samarbejde har vi nu mulighed for at skabe en mere målrettet og sammenhængende indsats, så vi endnu bedre kan hjælpe de unge,” fortæller Trine Hammershøy.

For yderligere information om partnerskabet kontakt presse- og kommunikationskonsulent hos Det Sociale Netværk/headspace Danmark Laurids Bæk Simonsen på +45 22 83 36 92 eller projektleder hos LGBT Danmark Andreas Beck Kronborg på telefon 51 80 83 29.

Om samarbejdet mellem LGBT Danmark og Det Sociale Netværk

LGBT Danmark har siden 1948 kæmpet for LGBT-rettigheder og -trivsel i Danmark. I 2015 oprettede de AURA i København, der har til formål at skabe et rum for unge, der bryder med normer for køn og seksuel orientering. I 2018 begyndte de arbejdet med at gøre tilbuddet landsdækkende.

Det Sociale Netværk står bag rådgivningsinitiativet headspace, der er i 18 kommuner. Her kan unge få en uforpligtende og anonym snak med frivillige. Målgruppen er unge mellem 12-15 år, det er gratis og anonymt. I headspace er ingen problemer for store eller små. I headspace får de unge hjælp, støtte og rådgivende samtaler til det, som de ønsker at tale om – hvad enten det er alt fra depression, ensomhed, mobning til stofmisbrug, selvskade, kropsforståelse og stress.

Begge initiativer er båret af frivillige og fokuserer på unge mellem 12 og 25 år. I AURA står de frivillige for at lave aktiviteter netværk for unge, der ønsker at møde ligesindede for at dele deres tanker og følelser om køn og seksuel orientering.

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 18 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.