Brændstofbesparelsen på to lastbiler finansierer køb af tredje

Han købte to nye Scania lastbiler i august, og til december følger endnu én i et køb, som finansieres af brændstofbesparelsen på de to første. Regnestykket, som Claus L. Mikkelsen, direktør i Ribe Biogas A/S, har stillet op, ser således ud: 15 pct. mindre brændstofforbrug = 20.000 liter diesel eller omkring 175.000 kr. sparet om året.

- Kørslen hos os er noget af det hårdeste, lastbilerne kan udsættes for. De kører altid med fuld last, 35 tons, og de kører for det meste på små veje og ofte på grusveje. Desuden bremser og accelererer de hele tiden, forklarer chauffør Jørn Bonnichsen.

Claus L. Mikkelsen tilføjer, at Ribe Biogas har et samlet årligt brændstofforbrug på 1,2 mio. kr.

Scania Driver Support

Han siger videre, at chaufførerne har en nøglerolle i bestræbelserne på at spare brændstof, og det er en væsentlig grund til at vælge Scania.

- Scania ved, at chaufførerne er afgørende. Og det er en »pakke«, man får. Brændstoføkonomiske lastbiler og computersystemet Scania Driver Support. Med det system får man en stærk dialog mellem menneske og maskine.

Scania Driver Support giver informationer til chaufføren under kørslen, og det hjælper og lærer chaufføren at blive bevidst om brændstofforbruget og ændre adfærd, så de værste unoder bliver udryddet. Det hjælper chaufføren til at køre økonomisk, f.eks. at rulle det sidste stykke hen til et lyskryds, hvilket med en totalvægt på 52 tons giver en besparelse, der kan mærkes, pointerer Claus L. Mikkelsen og fortsætter:

- Desuden får vi på kontoret en ugerapport over kørslen - hvor der er kørt hen, overskridelser af hastighed, CO2-udslip, forbrug af brændstof osv. Med andre ord chaufførens kørselsmønster fra uge til uge. Det giver et grundlag for en snak om, hvad der kan gøres bedre med det formål at reducere dieselforbruget.

En balancegang

Dog skal man være opmærksom på, at det hele ikke blot er sort og hvidt, understreger Claus L. Mikkelsen.

- Der kan være forskel på kørselsmønstret fra chauffør til chauffør. En kører måske mange lange ture ud ad lige landevej, mens en anden har mange småture på grusveje. Det gør en forskel. Der skal være fokus på økonomisk kørsel, men ikke kun fokus på det. Først og fremmest handler det om at få hentet den mængde gylle, vi skal bruge. Det er en balancegang, siger han og tilføjer:

- Vi gør det her sammen med chaufførerne, slår dem ikke i hovedet med tallene, men finder i fællesskab frem til, hvordan kørslen bliver mest mulig brændstofbesparende. Chauffør Jørn Bonnichsen supplerer:

- Systemet fungerer fint, og man lærer hurtigt at bruge det. Fra 1,8 til 2,2 km pr. liter diesel

Som en grøn virksomhed går bestyrelsen i Ribe Biogas A/S målrettet efter at sænke klimabelastningen og værdsætter derfor også Scania lastbilernes lave partikeludledning i overensstemmelse med Euro 6-normen.

Virksomhedens tre lastbiler kører tilsammen ca. 180.000 km årligt og henter ca. 165.000 tons biomasser, gylle og industriaffald, inden for en radius af blot 30 km. Derfor er der mange korte ture og brændstofforbruget tilsvarende højt.

- I dag kører vi 1,8 km pr. liter diesel. Vi håber, det kommer op på 2,2 km, når vi får den tredje nye Scania, siger Claus L. Mikkelsen.

Tekst: Knud Erik Jensen / Foto: Jonas Ahlstrøm

• Virksomhed, generelt

• klima
  • lastbilchauffører
  • uddannelse
  • brændstoføkonomi
  • diesel
  • driftsøkonomi
  • miljø
  • gylle
  • biogas

Scania Danmark A/S indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende leverandører af tunge lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer med tilhørende serviceydelser. Den danske Scania-organisation beskæftiger ca. 900 medarbejdere på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.
Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Anton Freiesleben

Salgsdirektør, lastbiler Salg af nye og brugte lastbiler til danske vognmænd / transportvirksomheder +45 25518049