Fuld smæk på mobilen nytårsaften

Traditionen tro var der gang i de mobile nytårhilsner nytårsaften. I den mest travle time sendte danskerne næsten 730 pct. flere sms'er end på en normal lørdag. Også danskernes dataforbrug bar præg af nytåret. Især Dronningens nytårstale kl. 18 og rådhusklokkerne kl. 12 fik danskerne på Telias mobilnet.

Selvom vi danskere generelt sender færre sms'er end tidligere, er det stadig en meget populær - og nem måde - at ønske godt nytår på. På en almindelig lørdag ryger der i timen mellem midnat og kl. 01.00 knap 75.000 sms'er gennem Telias mobilnetværk. Men i går var den tilsvarende mængde sms'er næsten 730 pct. højere. I alt 532.575 sms'er blev det til i nytårstimen.

Nytårstale og rådhusklokker blev streamet
Mens sms'erne toppede efter midnat, var mønstret anderledes på dataforbruget. Her kan Telia konstatere to særlige udsving. Lige omkring klokken 18 og umiddelbart før midnat. Det vil sige lige præcis under Dronningens nytårstale og rådhusklokkerne.

"Telia kan ikke se, hvad danskerne bruger data til. Men med så markante udsving netop omkring nytårsaftens to højdepunkter, er det et kvalificeret gæt, at danskerne valgte at streame de to begivenheder over nettet. På Telia TV kunne vi også se, at det var aftenens to mest populære udsendelser," siger Telias pressechef, Rasmus Avnskjold.

Dataforbruget for perioden 31. december kl. 10.00 til 1. januar kl. 9.59 var ca. 11 pct. højere end normalt.

Traditionen tro var der gang i nytårshilsnerne, viser trafikken i Telias mobilnet.

• smartphone
  • situationer & mennesker
  • sms
  • data