Kvæg og soja er nogle af de landbrugsprodukter, der forårsager mest skovrydning i Brasilien

Enhedslisten foreslår boykot af soja og oksekød fra Brasilien

Skovbrande i Brasilien under præsident Jair Bolsonaro har nu fået Enhedslisten til at fremsætte forslag om at stoppe dansk import af soja og oksekød, der forårsager rydning af regnskoven.

Af: Sally Jensen

I et nyt politisk beslutningsforslag stiller Enhedslisten skarpt på de negative konsekvenser, som Danmarks import af soja og oksekød har for naturen i Brasilien. Partiet foreslår, at Danmark stopper al import af soja og oksekød, som har forårsaget afskovning i Brasilien.

Gry Bossen, politisk koordinator hos Verdens Skove hilser forslaget velkomment, og forklarer, at det er på tide, at der kommer en politisk udmelding om de mange katastrofale skovbrande i Brasilien:

“Vi har desværre set en voldsom stigning i ulovlig skovfældning og antallet af brande i Brasilien i år”, fortæller Gry Bossen, og fortsætter: “Det er foranlediget af den europæiske , og herunder også den danske, import af landbrugsvarer fra Brasilien, og det er gjort muligt af den retorik og politik, som den brasilianske præsident lægger for dagen. Derfor er det enormt vigtigt med en politisk udmelding fra Danmark om, at man simpelthen ikke vil støtte op om et land og et landbrug, der fælder uvurderlig natur og fratager oprindelige folks deres rettigheder.”

Sommerens rekordhøje antal af påsatte skovbrande skyldes især Bolsonaros ønske om at udvide landbruget samt hans lempelser af de love, der skulle beskytte naturen mod ødelæggelser. Derfor er det problematisk at støtte Bolsonaro økonomisk gennem import af oksekød og soja.

Danmarks politiske ansvar

Langt størstedelen af den soja, der importeres til Danmark, bliver brugt til at fodre landbrugsdyr. Enhedslisten påpeger i beslutningsforslaget, at manglende sporbarhed og gennemsigtighed i sojaens varekæde fra marken i Sydamerika til kød i køledisken gør det svært for både danske forbrugere og detailhandlere at gennemskue, om produkter med soja i varekæden har bidraget til skovrydning.

De henviser i forslaget også til Verdens Skoves vurdering af, at de eksisterende certificerignsordnigner for soja ikke er tilstrækkelige til at udelukke, at den pågældende soja ikke har bidraget til skovrydning. Derfor må handlen med soja stoppes, indtil der kommer styr på den politiske situation i Brasilien.

Gry Bossen understreger, at det ikke kun er forbrugerne, der har et ansvar, men at det netop er godt, at de danske politikere får diskuteret denne problemstilling og forhåbentlig bliver enige om ikke at acceptere den praksis, der foregår i Brasilien lige nu.

“Det er så enormt vigtigt, at der kommer en politisk udmelding. Og det er godt, hvis den er knyttet op til Brasilianske landbrugsvarer. Det er lige netop dér, Bolsonaro er mest sårbar, og derfor potentielt vil lytte. Det ville selvfølgelig være endnu bedre, hvis Danmark ville melde ud, at de ikke vil underskrive den nyligt indgåede Mercosur-aftale med Brasilien. Men forslaget er et godt første skridt på vejen,” fortæller Gry Bossen.

Det er nu op til Folketinget at behandle forslaget og vurdere, hvorvidt man vil følge Enhedslistens opfordring. Beslutningsforslaget kan læses her. Verdens Skove har i den seneste tid beskrevet, hvordan dyrkning af blandt andet soja fører til skovrydning og brande i både Amazonskoven og Cerradoen.