Pressmeddelande -

Sveriges första riktiga flygplatsstad Airport City Stockholm presenterar unik stadsbyggnadsstrategi

Airport City Stockholm skapar en modern flygplatsstad med en levande stadskärna och konkurrenskraftiga arbetsområden, med övriga världen på gångavstånd. Den unika stadsbyggnadsstrategin omvandlar området till en attraktiv destination där människan är i centrum, vars expandering även genererar nya arbetsplatstillfällen.

Airport City Stockholm är den moderna flygplatsstad som växer fram i direkt anslutning till Sveriges största nationella och internationella flygplats Stockholm Arlanda Airport. Stockholmsregionen expanderar och Airport City Stockholm utgör knutpunkten mellan Stockholm, Uppsala och vidare ut i världen. Det är här regionens nästa kunskapskluster och en attraktiv destination växer fram. Utvecklingsprojektet drivs gemensamt av Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding – ett partnerskap mellan stat, kommun och det privata.

Airport City Stockholms unika stadsbyggnadsstrategi presenterades i dag av Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholm, Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia, Lars Bryntesson, kommunstyrelsens ordförande Sigtuna kommun samt Per Taube, styrelseordförande Arlandastad Holding. Strategin är framtagen gemensamt med några av Sveriges främsta stadsplanerare samt fastighetskonsulter och är startpunkten för att intensifiera arbetet med att skapa Sveriges första riktiga flygplatsstad. Airport City Stockholms Stadsbyggnadsstrategi ligger till grund för att bygga ”en levande stad, närmare världen”.

-  Stadens attraktion är oslagbar och ingen annan flygplatsstad i dag sätter människan så tydligt i fokus som vi. Det är i kreativa miljöer som dagens och framtidens företag vill verka. Med sitt exceptionella läge och urbana stadskvalitéer erbjuds företag, besökare och resenärer något världsunikt. Vi skapar förutsättningarna för 50 000 arbetsplatstillfällen i området fram till år 2030, säger Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholm.

Airport City Stockholm erbjuder successivt en allt mer tilltalande, internationellt färgad mix av affärer, logistik och transporter. Området, på mer än 800 hektar, kommer att fortsätta fokusera på forskning, utveckling och testverksamhet, utbildning och konferenser, restauranger och shopping samt vila och rekreation.

Airport City Stockholm lanserar även en ny hemsida som visualiserar visionen, med möjlighet att ladda ner stadsbyggnadsstrategin i sin helhet. Där hittar du också de senaste nyheterna, pressmeddelanden, pressinbjudningar, högupplösta bilder med mera: www.airportcitystockholm.com.

Via Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholms twitter kan du följa projektets spännande utveckling på nära håll, @alvendal.

För mer information, högupplösta bilder och möjlighet till intervjuer, vänligen kontakta:

Theréz Randquist, presskontakt Zap PR
Mobil: +46 (0)76 899 21 23, Telefon: +46 (0)8 661 16 19