Så här gör du en riktigt god Espresso

Blogginlägg   •   Apr 09, 2018 15:39 CEST

En espresso är grunden för många olika varianter av kaffe, exempelvis cappucino och caffelatte.I Italien kallas espresso för ”caffé” vilket inte är så konstigt. Espresson är nämligen den överlägset vanligaste kaffetypen på landets caféer. Konsten att göra en riktigt god espresso är enklare än vad du tror.

Följ Italienarnas steg för den perfekta espresson:

1.Kaffebönor av hög kvalité

För att gör en riktigt god espresso krävs Arabicabönor av högsta kvalité. Vi på Arvid Nordquist Kafferosteri har noga valt ut kaffebönorna i våra tre olika espressovarianter. Från mer kraftfullt och nötigt till mer balanserad och mjuk. Testa dig fram och hitta din favorit.

2.Rätt malning

När du valt ut ett favorit kaffe är malningen nästa viktiga steg för att göra en riktigt god espresso. Grunden är en bra kaffekvarn som kan mala riktigt fint kaffe. Testa dig fram och hitta den malning som passar din maskin.

3.Dosering

Doseringen är även som i övriga bryggningstekniker väldigt viktig. Även här kan du testa dig fram vad som passar din maskin, men vi rekommenderar ca 7-9 gram kaffe för en enkel espresso och 14-18 gram för en dubbel.

4.Rätt packat

När du doserat kaffet och fin fördelat det jämt i handtaget trycker du till det med en så kallad tamper. Här handlar det om att få in rätt tryck med en lagom tyngd. Ett hantverk, där övning ger färdighet.

5.Bryggtid

När du tampat kaffet är det redo för att bryggas. En espresso ska rinna ned på 20-35 sekunder. Rinner espresson för fort har du antagligen använt för grovmalet kaffe, för lite kaffe eller packat kaffet för hårt. Maler du kaffet för mycket, packar kaffet för hårt eller överdoserar kaffet kommer det istället rinna för sakta, eller inte alls.

Ett sista test!

En riktigt gjord espresso kännetecknas av ett gyllenbrunt skum på ytan som kallas ”crema”. Häll lite socker på ”creman”. Ligger sockret kvar ett tag på ytan har du lyckats.

Kommentarer (0)