ASTRAZENECA INLEDER PROCESS OM PATENTINTRÅNG MOT IVAX

AstraZeneca meddelar idag att man inlämnat en stämningsansökan till United States District Court for the District of New Jersey mot IVAX Corporation, IVAX Pharmaceuticals, Inc. och Zenith Laboratories, Inc. (“IVAX”), och IVAX’s moderbolag, Teva Pharmaceutical Industries Ltd. och dess amerikanska dotterbolag, Teva Pharmaceuticals USA, avseende avsiktligt patentintrång när det gäller de patent som skyddar Nexium (esomeprazolmagnesium). Stämningen är en reaktion på att IVAX inlämnat en s k förenklad registreringsansökan (Abbreviated New Drug Application, ANDA) till den amerikanska registreringsmyndigheten FDA, med avsikten att marknadsföra en generisk version av AstraZenecas Nexium i USA innan AstraZenecas 5 patent 5.714.504; 5.877.192; 6.369.085; 6.428.810 och 6.875.872, har löpt ut. Dessa patent löper ut under åren 2014 till 2019. AstraZeneca har fullt förtroende för och kommer kraftfullt att försvara de immateriella rättigheter som skyddar Nexium. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087