Fika ger EN MILJON skoldagar!

Dagens pressrelease från FN-förbundet nedan:

Fika ger 1 miljon skoldagar

Svenska FN-förbundets partnerföretag Barista Fair Trade Coffee passerar i dag drömgränsen 1 miljon skolmåltider i Etiopien via FN.

Barista Fair Trade Coffee, partnerföretag till Svenska FN-förbundet, passerar den 3 december 1 miljon insamlade skolmåltider till barn i Etiopien. Baristas grundare Björn Almér medverkade nyligen vid ett fältbesök i Etiopien där han tillsammans med Svenska FN-förbundet kunde se resultatet av sitt arbete.

– Jag var nyss på plats i Kasim, Etiopien när Baristas grundare Björn Almér träffade Meseret, flickan på Stammiskortet, igen. Det var starkt att se ett så konkret exempel på att allmänhetens engagemang för FN ger resultat i fält, säger Linda Nordin, generalsekreterare i Svenska FN-förbundet.

Senast skolan fick besök var för sex år sedan. Meseret och hennes familj berättade nu hur de tack vare skolmaten kunna låta henne fortsätta skolan. Nu går hon i 9:an och tänker läsa vidare till universitetslärarinna i engelska.

FN-förbundets projekt Skolmat blir kunskap ser till att fler av de 58 miljoner barn i grundskoleålder som inte får gå i skolan får rätt till en framtid. En skolmåltid kostar 2 kronor och i Baristas fall ges den som en extra rabatt utöver den rabatt på 10-20% gästen själv får med Stammiskortet. En Stammis på ett café kan alltså se till att ett barn blir stammis i skolan. Sedan starten 2006 har antalet caféer och Stamgäster vuxit så att nu ca 1 500 barn kan få skolmat dagligen och antalet växer snabbt.

Länk till FN-förbundets pressrelease: http://www.fn.se/press/nyheter/fika-ger-1-miljon-skoldagar