"Våga skryta om er hållbarhet!" Medalj till Barista - experternas val i ny undersökning.

I samband med lanseringen av boken "Hyfsat Hållbar" av Jessica Cederberg tilldelades Barista en av medaljerna i hållbarhet. Ett stort problem är att allmänheten ofta har en bristande uppfattning om vilka företag som är genuint hållbara. 50 tillfrågade hållbarhetsexperter hade inom de olika kategorierna ofta en radikalt avvikande verklighetsbild mot allmänhetens enligt SIFOs undersökning.Orsaken enligt författaren är att de duktiga inte riktigt vågar berätta om vad de gör. "Skryt mer!" är rekommendationen.

- Det är svårt att själv få ut ett etiskt budskap på ett trovärdigt sätt, så för Barista är det helt avgörande att externa granskare rekommenderar oss, säger Björn Almér - grundare av Barista Fair Trade Coffee.

- Tänk vilken potential när allmänhetens preferens närmar sig experternas. Det spelar verkligen roll var man väljer att konsumera, säger Björn