Entreprenör i fokus - emmali

Entreprenör i fokus är ett tema som går ut på att uppmärksamma de entreprenörer i Umeå som på grund av sitt stora driv och engagemang tilldelats entreprenörsbågen signerad BIC Factory.

Denna vecka vill vi uppmärksamma journalisten Emma Lindqvist som är grundare av företaget emmali. Emma har fått svara på åtta frågor som rör entreprenörskap och här är hennes tankar, tips och erfarenheter inom området.

Både min mammas och pappas syskon är alla egna företagare (fyra stycken) och mina morföräldrar var bönder. Jag tror aldrig att jag aktivt har valt att bli egen företagare, det har funnits i mig så länge. Jag har bara inte vetat vad jag ska göra. När jag utbildade mig till journalist blev det allt tydligare. Jag har drivit mitt företag i sex år, fyra och ett halvt år på heltid, och min företagsidé har varierat. Jag börjar se allt tydligare vad jag vill tjäna pengar på och hålla en allt stadigare riktning mot det målet.

Jag ser möjligheter, och ju mer erfarenheter jag får desto bättre blir jag också på att se risker. Jag är en bra uppstartare, och hittar människor som kompletterar mig.

Det finns många inom olika områden. Min moster Katarina Pettersson är en visionär som sällan tycker att en idé är för dålig. Simon Norberg, Barnens Hus, är en person som ser det bra i människor. Min morbror Tomas Pettersson kan alltid vidareutveckla en idé och har alltid lönsamhet i fokus. Karin Bodin, Polarbröd, håller företagets varumärke högt och är bra på att påminna andra entreprenörer att göra detsamma för sina varumärken.

Hur tycker du det är att vara företagare i Umeå idag?
Bra. Vi har ett varmt klimat företagare emellan och våra offentliga organ vill främja företagsamhet. Vi behöver däremot bli bättre på att sluta dumpa priser. Det kostar att anlita en konsult, och betalar man för kvalité sparar man alltid pengar i längden.

Sälj. Sälj. Sälj. Bygg nätverk och skapa goda relationer. Gör alltid ditt bästa för att ditt jobb ska bli så bra som möjligt och kommunicera hela tiden med din uppdragsgivare. I bland är förutsättningarna väldigt dåliga för att göra ett bra jobb men om man kommunicerar brukar det alltid lösa sig på ett bra sätt.

Vad är det bästa med att vara egenföretagare istället för anställd?
Känslan av frihet. Det är bara en känsla, för egentligen är jag inte alls fri. Jag har alltid ett överhängande tvång att producera och fakturera. Men jag tror att väldigt många småföretagare har ett behov av att kunna styra över sin vardag i stor utsträckning.

Känna att människor omkring tror på en. Oavsett om det är sambon, kommunalrådet eller hon som jobbar på en företagsinkubator.

Vad är på gång för dig härnäst?
Jag jobbar långsamt framåt för att samla på mig mer erfarenheter som moderator och konferencier. Jag håller också på med research för en bok.