Initiativet Hållbara Hav arrangerar seminarium om Östersjön 10 september

För fjärde året i rad genomför Initiativet Hållbara Hav ett seminarium om Östersjön. Hållbara Hav planerar för ett fullspäckat program där forskare och representanter från Stockholms universitet, Umeå universitet, KTH, Kemikalieinspektionen, MistraPharma och Trossa m.fl. presenterar den senaste forskningen på området.

Seminariet som direktsänds av SVT sker i närvaro av HKH Kronprinsessan Victoria, beskyddare och gudmor för briggen Tre Kronor af Stockholm och Initiativet Hållbara Hav.

Övriga medverkande är partners till Initiativet Hållbara Hav samt representanter från ytterligare ca hundra företag.

Programmet kommer att innehålla intressanta föreläsningar samt uppföljning på hur arbetet för Östersjön framskridit.

Datum: 10 september Tid: 09:00-14:00
Plats: Kolskjulet, Kastellholmen, Stockholm
OBS - Antalet platser är begränsade. Separat inbjudan kommer att sändas ut.

Miljöutställningen "Etta med kök" hålls öppen under dagen. Utställningen visar kemikalier, läkemedel och plaster i vår hemmiljö samt vad vi kan göra för att undvika eller finna alternativ till dessa. Premiär och invigning av utställningen sker den 30 juni i Almedalen av miljöminister Lena Ek.

Initiativet Hållbara Hav nominerades till Nordiska rådets Natur-och miljöpris 2013.

Ta del av 2013 års seminarium

Mer information:

Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav, goran.lindstedt@briggentrekronor.se, 070-425 15 15
Anders Mannesten, Marknadschef Initiativet Hållbara Hav, anders.mannesten@briggentrekronor.se, 070-389 68 89
Christina Thimrén Andrews, Projektledare, christina.t.andrews@briggentrekronor.se, 070-818 82 38

www.hallbarahav.nu

• hållbara hav seminarium
  • miljöutställning
  • forskning om östersjön
  • kronprinsessan victoria
  • hållbara hav
  • östersjöseminarium

Initiativet Hållbara Hav samlar intressenter från forskarvärlden, näringslivet, det offentliga och miljöorganisationer som verkar för Östersjöns bästa och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv belyser Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits vilket leder till konkreta insatser för Östersjöns framtid.

I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ. Som verktyg används en digital och en mobil miljöutställning om miljögifter i vår vardag (kemikalier, läkemedel och plast), fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.  Se www.hallbarahav.nu