Lilla Laddskolan, del 1 av 3

EVSE

Den som är intresserad av att skaffa en elbil eller laddhybrid inser snart att det är en rad nya begrepp man behöver behärska för att få till en effektiv och smidig resa. I 3 avsnitt reder vi ut dessa. Electric Vehicle Supply Equipment är samlingsnamnet för de smarta laddkablar, laddboxar och laddstolpar samt laddstationer som finns för att ladda elbilar säkert.

EVSE är utvecklat inom området Mekatronik (elektronik,teknik och IT) och är en kombination av hårdvara och programmerad mjukvara som vid laddning av elfordon agerar tolk och säkerhetsvakt och ser till att bilen via sin laddare vid normalladdning tar in rätt mängd laddning på ett säkert sätt.

Det finns portabla EVSE enheter (laddkablar) och stationära EVSE enheter (laddboxar och stolpar)

Normal laddning (Smart Charging) med AC (växelström) 3.6-22kW

Ca 95% av all laddning sker och kommer att ske hemma, på jobbet eller där du ändå vill vara (på gymet, vid affären, eller vid barnens träningsanläggningar)

Laddning sker då vanligen på 10 A som finns i alla vanliga vägguttag. (Du kan med SPARK kabel därtill ladda på 6 A i alla motorvärmaruttag och nästan halvera laddtiden i vanliga uttag med 16 A).

Vid normal laddning laddas batteriet fullt 100% på några timmar beroende på bilens modell och laddeffekt 6-10 eller 16A.

För normalladdning av elbilen kopplas en laddenhet in i bilens lilla ladduttag som är typ1 (runt) för bilar tillverkade i Asien och USA samt för de tidigare elbilsmodellerna från Europa. Elbilar och laddhybrider som tillverkas i Europa sedan våren 2014 har enligt den då implementerade nya EU standarden ett typ2 uttag som är mer ovalt i formen.

Snabbladdning (Fast Charging) med DC (likström) 120kW -

Ca 5% av laddningen sker under resans gång, om man kör långt eller inte har hunnit ladda tillräckligt på jobbet och skall vidare. Snabbladdning sker vid laddstationer som återfinns vid vissa snabbmatskedjor eller i utvalda ”hubar” och längs motorvägarna. Snabbladdning sker på väsenligt högre effekt än normalladdning. På 20-30 minuter fyller du batteriet till 50-80% på en ren elbil. Snabbladdare kostar idag 240-600 tkr att installera. Det är främst kraftbolag och bilbolag som Tesla och Nissan som ser till att snabbladdnings infrastrukturen byggs ut. Viss snabbladdning är fortfarande gratis, andra väljer att ta betalt.

I nästa del går vi igenom de olika typer av kontakter som finns samt vilken gällande standard som råder.

• normalladdning
  • snabbladdning