Robert Maglia pratar Matupplevelse på Fastfood & Café/ Restaurangexpo 12 sept 2019 på Åbymässan.

Matupplevelse, gastronomi för folk i jeans

Under året har vi fått följa trender som The no bar-bar, där gäster njuter av goda drinkar i sällskap med en underhållande bartender. Där har man slopat allt vad heter spegelväggs-hyllor med flaskor och den traditionella skiljeväggen (läs baren) mellan gäst och bartender. Vi har också fått se hur upplevelsen och kunskapen kring maten fortsatt växa sig stark för den matintresserade, som gärna tar del av vinprovningar och matlagningskurser.

Samtidigt, på myntets andra sida, hittar vi en trend i raka motsatsen till det ovan nämnda, där gästerna vill ha total tystnad och ljuddämpade lokaler. En minst sagt tudelad trendrapport kring hur gästen vill att matupplevelsen ska vara.

Någon som (inte helt oväntat) förespråkar den sociala matupplevelsen är kocken Robert Maglia, som med sina italienska rötter brinner för att skapa härliga upplevelser på sina krogar.

-Det har hänt jättemycket i matvärlden bara på några år. Allt fler kulturer ansluter sig till Sverige, vi reser mycket mer och samtidigt ställer konsumenten högre krav på närodlat, ekologiskt och vegetariskt. Dessa trender är superspännande och gör att vi kockar får tänka till extra för att få till rätt smaker. Samtidigt tror jag att den mest grundläggande delen handlar om just matupplevelsen, den måste vara genuin och enkel, menar Robert Maglia.

På Maglias restauranger har man länge arbetat med att erbjuda gästerna upplevelser i form av vinprovningar och matlagningskurser, ett utbud som väntas växa de kommande åren i samband med att upplevelsen blir en allt mer central del kring gastronomin.

- För mig hör mat och musik ihop, att äta och samtidigt bli underhållen är enligt mig den optimala matupplevelsen. Och den trenden tror jag kommer breddas de kommande åren. Det ska vara enkelt att gå på krogen och man ska kunna ta med sin hund och sin gamla mormor och slippa tänka på ifall man knäppt sista knappen på skjortan. Eller som vi säger, gastronomi för folk i jeans.

En stor del i den genuina och perfekta matupplevelsen menar Maglia också handlar om att bemöta de ökade kraven på ekologiskt, närodlad och miljömedveten matlagning. Allt fler väljer restaurang inte bara utifrån god mat och upplevelse, utan värdesätter också att maten är etiskt framtagen. Men det är inte alltid lätt att bara arbeta med de mindre, lokala producenterna, menar han.

-Även om vi vill kan vi inte alltid köpa kött från den lokala bonden eller grönsaker från den närmsta odlingen. Anledningen till det är väldigt enkel, efterfrågan är större än utbudet. Därför måste vi krögare tillsammans med konsumenten fortsätta ställa höga krav så att vi påverkar även de större producenterna att anpassa sig till de nya förväntningarna.

Enkel gastronomi och vällagad mat i kombination med musik, sociala restauranger och delaktiga gäster som gör medvetna val är alltså några av de trender som vi tycks se allt mer av under året. Och vi kan inte låta bli att fråga den erfarne Maglia om hans bästa matupplevelse.

-En av de bästa matupplevelserna jag har haft var i en liten bergsby i Spanien, ett ställe som inte såg mycket ut för världen utifrån men som visade sig vara en plats där de verkligen visste vad de gjorde. Jag åt en av de godaste middagarna jag någonsin smakat i en väldigt avslappnad miljö där den spanska kocken kom ut med ett glas vin och satt och pratade med oss. Och trots att stolarna vi satt på knappt höll ihop är det ett av de bästa matminnena jag har. Enkelt och avslappnat men väldigt gott, avslutar han.

Vill du höra mer om Robert Maglias matlagning och vilka trender som förutspås vara viktiga för branschen det kommande året? Träffa honom Live-köket eller "I Wagners Soffa" på Åbymässan den 12 september.

Information om Restaurangexpo och Fastfood & Cafémässan i Göteborg:

Easyfairs arrangerar Restaurangexpo och Fastfood & Cafémässan som en fackmässa för beslutsfattare i restaurang, café och fastfoodnäringen. Som besökare blir du en del av Nordens största mötesplats för branschen där 200 grossister och leverantörer samlas för att inspirera besökarna med de senaste trenderna och ett unikt sortiment. Restaurangexpo och Fastfood & Cafémässan är en mötesplats där köpstarka besökare samlas för att göra affärer. På Åbymässan 11-12 September 2019.

Projektteamets presskontakt:

Lisa Zenovon Head of Event
Lisa.Zenovon@easyfairs.com

T +46 (0)31 38 16 209 • M +46 (0)768-24 19 00

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

Koncernen arrangerar idag 220 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2018–2019 drygt 171 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com