Ugn som friterar med luft istället för olja presenteras på Gastro Nord

Behovet av att bereda mat med minsta möjliga onödiga fett – utan att tappa i smak och upplevelse är en av våra största hälsoutmaningar.

Fettets negativa inverkningar på hälsan och välbefinnande har blivit ett av västvärldens stora problem. Prognoser från bland annat WHO pekar på att fettrelaterade sjukdomar kommer att bli de mest resurskrävande inom en mycket snar framtid. Behovet av att kunna bereda mat med minsta möjliga mängd fett är mycket stort.

Fastfood och mat som Pommes Frites är den största hälsorisken Idag ökar utbudet av street/fastfood (snabbmat på gatukök och lunchrestauranger) lavinartat och det är just inom den kategorin som fettanvändningen är som störst. Världens populäraste ”sidedish” är utan tvekan pommes frites. Forskning kring att kunna göra den maten hälsosammare genom att ”fritera” utan olja har pågått under många årtionden utan att något verkligt genombrott har kommit. Metoderna har varit för långsamma eller så har de inte levt upp till konsumentens krav på smak, känsla, krispighet. Samma konsument världen över har däremot uppmärksammat problemen med intag av onödigt fett.

Eatgood ligger i framkant för att lösa problemet I USA är utvecklingen skrämmande och allt fler personer har ett BMI över 30, dvs. sjukligt feta. I Sverige är vi lyckligtvis inte där än – men statistiken visar att vi är på väg. Trots att gemene man är medveten om alla skadeverkningar av fett i snabbmat så erbjuder industrin inga valmöjligeheter. Kunderna kommer fortsätta konsumera de hälsofarliga alternativen som marknaden erbjuder och beteenden är svåra att förändra.

– Det är dessa problemställningar EatGood Sweden AB löser med sin varmluftsugn LightFry, berättar företagets VD Henrik Önnermark.

LightFry – en Svensk innovation som friterar hälsosammare

Utan att göra avkall på god smak, krispighet eller känslan av äkta pommes frites. LightFry är en ny ugn som friterar med luft istället för olja. Resultatet innehåller upp till 50 procent mindre fett jämfört med oljefritösens utan att tappa i smak, krispighet och upplevelse.

”Luftfritösen” LightFry använder det fett som redan finns i många produkter för att få fram god smak och krispighet. Fördelarna är många i jämförelse med oljefritösen där hälsan är den starkaste, men även en bättre ekonomi och mindre brandrisk är fördelar som är viktiga att räkna in.

– Att använda ånga och varmluft är inga nyheter, men att få till en läcker krispig yta på till exempel pommes frites är inte lätt. Vi använder en speciell patenterad teknik för att få ett bra slutresultat, säger Henrik Önnermark, VD på EatGood som är företaget bakom LightFry.

Redan har intresset varit stort och då speciellt från tre kategorier av kunder. Bensinstationer och kök till sjöss där oljefritöser utgör en brandrisk ser en möjlighet med LightFry. Likaså de restauranger som letar efter hälsosammare alternativ. Störst har intresset dock varit från aktörer som idag inte kan servera pommes frites på grund av att de inte vill eller får ha en oljefritös.

– Pommes frites säljer bra och är en högmarginalprodukt som många fler aktörer nu kan erbjuda tack vare vår ugn, avslutar Henrik Önnermark.

– Att använda ånga och varmluft är inga nyheter, men att få till en läcker krispig yta på till exempel pommes frites är inte lätt. Vi använder en speciell patenterad teknik för att få ett bra slutresultat, säger Henrik Önnermark, VD på EatGood som är företaget bakom LightFry.

• Mat, dryck

• fritering
  • gastro nord
  • pommes frites
  • hälsosamt
  • fritös
  • fast food
  • snabbmat
  • fritera utan olja
  • eatgood
  • lightfry

EatGood har huvudkontor i Borås och tillverkning av ugnar i Habo. Företagets vision är att människor ska kunna äta den mat de gillar utan att fara illa. Därför utvecklar man lösningar som gör ohälsosam mat mer hälsosam. Lösningar som inte kräver ändrat beteende hos konsumenten.

Kontaktperson: Henrik Önnermark VD / CEO Tel: 0736 – 87 21 26

EatGood Sweden AB Åsboholmsgatan 16 504 51 Borås SWEDEN, Tel: +46 33-101180