Brandvarnarens dag inleder årets brandfarligaste månad

Första advent är en helg med starka jultraditioner, då adventsljusstakar och stjärnor plockas fram ur förråden och vi andäktigt tänder det första ljuset. Men det innebär även att vi går in i den brandfarligaste perioden för året. Levande ljus är en av de vanligaste orsakerna till de närmare 6000 bostadsbränder som inträffar i Sverige varje år*. En av de absolut viktigaste åtgärderna du kan vidta är att installera minst en och helst flera brandvarnare i hemmet.

– Brandvarnare är en av de viktigaste investeringarna du kan göra och idag är de mycket mer effektiva än de var för bara något år sedan. Idag finns brandvarnare som du kan seriekoppla trådlöst och som innebär att samtliga brandvarnare alarmerar samtidigt vid rökutveckling. Det finns också smarta brandvarnare som du kan hantera via en app i telefonen och som skickar sms när larmet går, säger Stefan Ekvall, Produktchef på Elgiganten.

Idag finns optiska brandvarnare som registrerar röken i ett tidigt skede. Dessa kan dessutom seriekopplas trådlöst, vilket innebär att alla brandvarnare ljuder så fort en av dem larmar. En brand på nedervåningen innebär alltså att även brandvarnaren på övervåningen larmar och blir lättare att höra om du till exempel ligger och sover.

Nu finns även smarta brandvarnare som kan styras och övervakas via en app i telefonen eller surfplattan. Du får ett sms när larmet utlöser och kan se vilket rum det gäller. Det kan även kopplas samman med belysningen som då tänds upp vid ett eventuellt larm.

– December är högsäsong för brandvarnare, då stiger efterfrågan till mer än det dubbla jämfört med andra månader och det är den optiska brandvarnaren som är mest efterfrågad. Idag finns också batteridrivna ljus som vi säljer väldigt mycket av i december. Det är gjorda i vax och är nästan lika stämningsfulla som ett riktigt ljus, med den skillnaden att du slipper oroa dig för att det ska börja brinna, säger Stefan Ekvall.

Fakta brandvarnardagen
Brandvarnardagen infaller den 1 december varje år för att uppmärksamma medborgare i hela Norden på att testa sina brandvarnare så att man vet att de fungerar.

*Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap