EU godkänner Taltz för behandling av måttlig till svår plackpsoriasis

EU-kommissionen har godkänt Taltz (ixekizumab) för behandling av måttlig till svår plackpsoriasis hos vuxna i behov av systemisk behandling. Taltz är specifikt framtaget för att rikta in sig på IL-17A, ett protein som är med och driver den underliggande inflammationsprocess som pågår vid psoriasis.(1)

– Under senare år har vi upplevt en dramatisk utveckling när det gäller behandling av svår psoriasis som drabbar cirka 20 procent av alla som får sjukdomen. Taltz är ett välkommet nytt behandlingsalternativ för denna patientgrupp säger Mona Ståhle, professor i dermatologi, Karolinska universitetssjukhuset och Karolinska institutet, och fortsätter:

– Med de nya IL-17 hämmarna har vi sett mycket goda effekter som för vissa patienter kan handla om en utläkning av placken, det vill säga att utslagen försvinner.

Omkring 250 000 - 300 000 svenskar lever med psoriasis vilket gör den till en av våra vanligaste folksjukdomar. Psoriasis är en kronisk hudsjukdom där immunsystemet spelar en central roll. Förutom att sjukdomen kan ha en betydande inverkan på individens livskvalitet har psoriasis även associerats med en ökad risk för andra allvarliga sjukdomar som till exempel diabetes och hjärt-och kärlsjukdom.(2)

EU-kommissionens godkännande baseras på resultaten från sju kliniska prövningar från 21 länder i vilka fler än 4200 patienter med måttlig till svår plackpsoriasis deltagit. I de tre fas 3-studierna UNCOVER-1, UNCOVER-2 och UNCOVER-3 som ingick i programmet utvärderades säkerheten och effekten av 12 veckors behandling med Taltz (80 mg varannan eller var fjärde vecka) med placebo. I UNCOVER-2 och UNCOVER-3 tillkom även jämförelser mellan Taltz och etanercept (utöver placebojämförelserna). I UNCOVER-1 and UNCOVER-2 utvärderades även effekten efter 60 veckors behandling med Taltz. De vanligaste biverkningarna som rapporterades var reaktioner vid injektionsstället och övre luftvägsinfektioner, där förkylning var det mest förekommande.(3,4)

Taltz (ixekizumab) är en humaniserad IgG4 monoklonal antikropp som selektivt binder till cytokinet (signalämnet) interleukin 17A (IL-17A). På så vis hämmas aktiviteten av IL-17A, det huvudsakliga cytokinet som är drivande i de inflammatoriska och immunologiska processer som ger upphov till psoriasis.(5)

För ytterligare information vänligen kontakta: Carin Landsmer, External Affairs Director, Eli Lilly, tele 08-737 88 00

Referenser:

(1) Krueger JG, Fretzin S, Suárez-Fariñas M, et al. IL-17A is essential for cell activation and inflammatory gene circuits in subjects with psoriasis. J Allergy Clin Immunol. 2012;130(1):145-54.

(2) Psoriasis media kit. National Psoriasis Foundation website. https://www.psoriasis.org/sites/default/files/for-media/MediaKit.pdf. Accessed January 22, 2016.

(3)  Griffiths C, Reich K, Lebwohl M, et al. Comparison of ixekizumab with etanercept or placebo in moderate-to-severe psoriasis (UNCOVER-2 and UNCO-VER-3): results from two phase 3 randomised trials. The Lancet. 2015;386(9993):541-551.

(4) A Phase 3 study in participants with moderate to severe psoriasis (UNCOVER-1). https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01474512?term=NCT01474512&rank=1. Accessed April 11, 2016.

(5) Taltz® Summary of Product Characteristics. Eli Lilly. April 2016.