Doktorns recept för att göra Göteborg bäst

Doktorns recept för att göra Göteborg bäst

Ann McAfee är doktorn som har gjort Vancouver till världens bästa stad. Nu kommer hon till Göteborg. Här är hennes ordination för att göra Västsveriges huvudstad till en internationell vinnare.

I början av 90-talet var Vancouver en glest bebyggd stad med lite folk på gatorna och trafik som dominerade gatubilden. Idag har Vancouver en självklar topp-placering på internationella rankningar över världens bästa städer. Bland annat The Economist gör en sådan rankning varje år där Vancouver placerat sig topp tre de senaste 10 åren.

Ann McAfee är en av dem som haft en avgörande inverkan på Vancouvers förvandling. Hon är doktor i stadsplanering och arbetade i Vancouver i mer än 30 år. McAfee var en av dem som mötte den delegation från Göteborg som åkte till Vancouver i höstas i Handelskammarens regi. Uppdraget var att hämta hem goda idéer, inspirerade av Vancouvers förvandling från ful ankunge till svan.

- Ett av McAfees signum för jobbet hon gjorde i Vancouver är medborgardialog. Det är intressant tycker jag. Dialog tar mycket kraft i inledningen, men sett till helheten tjänar du ofta på ett involverande arbetssätt, säger Sandra Zätterström, projektledare Attraktiv stad på Handelskammaren.

Doktorns recept för att göra Göteborg till en av världens bästa städer

Under Handelskammardagen 2 april står Ann McAfee på scen för att dela med sig av sina erfarenheter av stadsutveckling. Sandra Zätterström har hållit i kontakten med Ann McAfee inför hennes besök i Göteborg.

Här är doktorns recept, tolkat av Sandra Zätterström, för att förvandla Göteborg till en stad med världsrykte:

Göteborg
Diagnos: Glest bebyggd stadskärna. Stora obebyggda ytor i centrala lägen. Dålig kontakt med vattnet, trots att Göteborg är en hamnstad.

Recept: Engagera – utveckla staden i dialog med medborgarna. Se till att stadens befolkning får chans att engagera sig i utvecklingen. Medborgardialog tar tid till en början, men sett till helheten är processen effektiv.

Modigt ledarskap – våga sätta upp mål. Aktörer från flera olika delar av samhället anslöt sig till samma mål i Vancouver. Det gav resultat.

Inspireras av andra, men hitta Göteborgs egen linje – se och lär av de städer i världen som har lyckats bäst. Men var noga med att bygga vidare på vad ni redan har.

Prognos:
- Jag har gott hopp. Göteborgs stad signalerar tydligt att man vill bebygga stadens centrala delar. Det har redan hänt saker med Göteborg, exempelvis i Masthugget, vid Skeppsbron och i Kvillebäcken, säger Sandra Zätterström.

- Framöver ska byggandet av första etappen av Frihamnen starta. 1000 bostäder, 1000 kontor och början till vad som ska bli en jubileumspark ska vara klart till stadens jubileumsår 2021. Så stora byggen är intressanta för internationella aktörer, på ett sätt vi hittills inte varit vana vid i Göteborg.

- Ett annat område som inte är lika omtalat men som jag anser är minst lika intressant för det västsvenska näringslivet är det område som kallas Mellanstaden. Högsbo och Majorna ingår där. I det området är staden i stort behov av näringslivets engagemang, säger Sandra Zätterström.