Många beredda att låna ut bilen mot betalning

Tjäna pengar på den egna bilen är lockande för många bilägare, särskilt bland unga och storstadsbor. I takt med att delningsekonomi kommit i ropet kan nästan var fjärde bilägare idag tänka sig att hyra ut sin egen bil. Men det gäller att ha koll. En vanlig bilförsäkring räcker inte om bilen lånas ut mot betalning.

Många svenskar är positiva till fler alternativ än traditionellt bilnyttjande. Det märks inte minst i det ökande antalet bilpooler i landet. En ny undersökning från försäkringsbolaget If med 3 000 svarande visar att nästan var fjärde bilägare kan tänka sig att hyra ut den egna privata bilen mot betalning.

- Det som brukar kallas delningsekonomi slår igenom på flera håll – folk hyr ut sina lägenheter tillfälligt via Airbnb, lånar ut sina båtar direkt till andra eller delar på en gräsklippare i kvarteret. Istället för att låta den egna bilen stå still flera dygn medan man är bortrest, eller om man har flera bilar, är det många som vill tjäna extra pengar på att hyra ut den, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Unga mest intresserade

Unga är de som är allra mest positivt inställda. Var tredje ung, 34 procent, i åldern 18-29 år kan tänka sig att låna ut bilen mot betalning.

De som är i åldern 61 år och över är minst positivt inställda till att låta någon annan använda bilen – endast 13 procent i den åldersgruppen kan tänka sig det.

Inte riskfritt

Att låna ut bilen mot betalning kan vara ett sätt att finansiera sina bilutgifter, men det är inte riskfritt. Det är viktigt att kontakta sitt försäkringsbolag och se till att bilen är rätt försäkrad för sådan verksamhet. Den privata bilförsäkringen gäller normalt inte vid privat uthyrning.

- Ska man hyra ut sin bil privat och inte via en bilpool så är det fråga om affärsmässig verksamhet vilket innebär att bilen ska registreras om och att man måste starta företag. Gör man det via bilpool så måste man säkerställa att poolen har en försäkring som gäller under tiden bilen är uthyrd, fortsätter Dan Falconer.

Det kan bli problem om din försäkring inte skulle gälla vid en olycka, och om förmedlaren inte heller har en försäkring som kan ersätta skadan.

Populärt i storstäder

Det finns stora regionala skillnader. Människor i storstäder är de som är mest villiga att hyra ut den egna bilen. Nästan var tredje storstadsbo, 28 procent, är öppen för att göra det, medan siffran i övriga Sverige är 20 procent.

- Bilpooler med privata bilar har blivit stort på marknaden – framför allt i storstäderna. Det har på senare år uppkommit en rad nya företag som bidrar till ett mer flexibelt användande av bilen, säger Dan Falconer.

Den som vill hyra en bil via privatförmedlande bilpool får se en lista på bilar som finns tillgängliga och kan kontakta bilägaren. Den som anmäler sin bil för uthyrning kan själv välja vem som får använda bilen.

Män mer delningsbenägna

Män är något mer delningsbenägna än kvinnor. Mer än var fjärde man, 26 procent, kan tänka sig att hyra ut bilen. Bland kvinnor är motsvarande siffra 20 procent.

Tips till dig som vill hyra ut bilen privat:

• Anmäl uthyrningen till Tranportstyrelsen.
  • Gå noga igenom försäkringsskyddet – gäller den för affärsmässig uthyrning?
  • Kontrollera bilens skick – gör en säkerhetskontroll.
  • Skriv ett avtal där det tydligt framgår vad som gäller – vem ansvarar för vad?
  • Välj förare med omsorg – ta reda på så mycket som möjligt om föraren.
  • Se till att bilen alltid är rätt försäkrad.
  • Tänk på att bilens besiktningsintervall och andrahandsvärde påverkas vid uthyrning.

Tips till dig som ska hyra bil via bilpool eller annan förmedlare:

• Se till att förmedlaren har uthyrningstillstånd – kolla upp bolagets organisationsnummer etc.
  • Många bilpooler erbjuder försäkring – kolla upp vad som ingår – vad händer om det sker en olycka? Ta reda på vad du har rätt till för ersättning.
  • Se efter vilka självrisker som gäller och om försäkringsskyddet är beloppsbegränsat.
  • Meddela alltid biluthyraren om något händer med bilen.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 oktober - 2 november 2015 har sammanlagt 3 955 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige. 2 998 svarade att de har bil i hushållet.

• Resor

• uthyrning