PEAB: Vi sparade 13 miljoner med intelligent kamerabevakning

Analyser visar att stölder och skadegörelse kostar ungefär 1 procent av entreprenadstorleken på byggen i Sverige. Jämfört med det har PEAB sparat mer än 13 miljoner kronor på ett antal byggen i Göteborg och Stockholm.

Byggarbetsplatser i Sverige utsätts dagligen för stölder. PEAB’s egen analys visar att stölder och skadegörelse kostar minst 1 procent av entreprenadstorleken. Detta blir hundratusentals kronor på ett normalbygge.

Enligt PEAB ger aktiv kamerabevakning bäst effekt. Med hjälp av kamerabevakningen har man många gånger förhindrat stölder. Effekten får man eftersom kamerorna tidigt upptäcker tjuven så att åtgärder som väktarutryckningar kan sättas in.

– Värdet på stölderna är egentligen bara toppen på isberget. Den stora kostnaden kommer när kranen inte går igång och bygget stannar av bara för att en kabel är stulen, säger David Giaina, marknadschef på Mindmancer AB.

– Det är tajta marginaler i byggprojekt så när stölder orsaker skador för miljoner så har det stor påverkan på hela vinsten. Att våra lösningar ger en sådan stor och konkret effekt för byggarna är riktigt roligt, säger Johnny Berlic VD på Mindmancer AB.

För ytterligare information kontakta: David Giaina, marknadschef, david.giaina@mindmancer.se 031-789 40 23