Itrim-studier presenteras på Obesity 2012 i USA

Två vetenskapliga studier gjorda på Itrims viktminskningsprogram presenteras på Obesity 2012, som äger rum i Texas, USA, 20-24 september. Obesity 2012 är världens största årlig konferens om övervikt och fetma och engagerar överviktsforskare från hela världen.

Sedan starten 2003 har Itrim samlat kundernas viktminskningsresultat, midjemått, motionsfrekvens och andra relevanta data i en hälsodatabas. Databasen är unik i sitt slag och därmed av stort intresse för forskare.

- Forskningen är ett sätt för oss att ta reda på vad som fungerar bra i programmet och vad vi kan förbättra. Med forskningsresultaten i ryggen kan vi skruva till de olika delarna i programmet för att kunna erbjuda det säkraste, effektivaste och mest långsiktiga viktminskningsprogrammet, säger Anna Eliasson programansvarig på Itrim.

Dr Erik Hemmingsson och Dr Kari Johansson, verksamma vid Karolinska Institutet, är två av de forskare som arbetat med material från databasen och de kommer båda vara på plats i Texas för att presentera sina resultat, vilka berör drop-out respektive biverkningar. För att ta del av studierna kontakta erik.hemmingsson@ki.se eller kari.johansson@ki.se

• Medicinsk forskning

• obesity 2012
  • itrim forskning
  • itrim hälsodatabas
  • dr erik hemmingsson
  • dr kari johansson

Itrim Sverige AB, etablerat 2003, är ett svenskt företag som hjälper människor att gå ner i vikt en gång för alla. Viktminskningsprogrammet baseras på ledande internationell forskning och utvecklas kontinuerligt i takt med att ny kunskap genereras. De första veckorna fokuseras på själva viktminskningen och därefter på att arbeta in livsstilsförändringarna. En vetenskaplig studie visar att kunderna i snitt går ner 10,9 kilo med en midjereduktion på 11,8 cm efter ett år och att hela 79% fullföljer första året. De som fortsätter Itrimprogrammets andra år förlorar i snitt 12,3 kilo och 14,1 cm i midjemått. Dessa resultat gör Itrim världsledande inom varaktig viktminskning.

Itrim är ett sk Gasellföretag, som 2012 bl a utsågs till "Årets franchisekedja i Sverige" av Svensk Franchise och öppnade sitt första viktminskningscenter i San Francisco, USA.