​Lindesbergs Konstförening om kulturpolitiska programmet

​Lindesbergs Konstförening om kulturpolitiska programmet

”Vi tycker att inledningen är bra men saknar konkreta mål som bör finnas med för att kunna göra avstämningar under programtidens gång. Och vi efterlyser en kulturnämnd eller åtminstone en samrådsgrupp i kommunen”, skriver Lindesbergs Konstförening i sitt remissvar på förslaget till Kulturpolitiskt program för Lindesbergs kommun.

Så här skriver Lindesbergs Konstförening i sitt remissvar:

Vi saknar förklaring i inledningen att med äldre människor avses de som bor på kommunens äldreboenden. Vidare tycker vi att definitionen är märklig, blir man en annan bara för att man finns inom äldreomsorgen? Vi lever längre i Sverige och behöver rusta för detta både kulturellt och tekniskt redan nu.

Den mångfald kulturer som finns i kommunen nämns inte. Vi har innevånare från i stort sett hela världen, men ingen ordentlig arena för detta. Inget annat än tillfälliga konstellationer. Här fyller bl a Hux Flux en viktig funktion som mötesplats för alla åldrar och bakgrunder, de sprider glädje och motverkar segregation och borde fortsätta med kommunalt stöd.

I avsaknad av museum i Lindesbergs kommun så bör kommunen ge den kunniga musei- och arkivpersonalen ytterligare stöd för lokaler, ytor där man kan bygga upp tillfälliga utställningar, hålla visningar, föreläsningar och möten för alla de olika kulturer och olika arv som vi ska bevara. Den permanenta samlingen kan vara digitalt tillgänglig.

Kulturarvet: Det vi har nu är mycket det traditionella med bergsbruk och lantbruk, skog och handel. Men hur ser arvet ut efter oss? Vi, den samlade offentligheten från just nu, vi lämnar något helt annat efter oss till framtiden. Vi lever i en brytningstid (i och för sig vilken tid är inte det?) där vi tror brottet mot det förflutna är starkare än i många andra epoker. Hur gestaltas detta i kulturlivet och i tankarna på ”kulturarv”? Vilka berättelser har de som inte syns? Allt detta för att vi ska förstå naturens och miljöns vikt; samhällen och kultur kan inte leva om vi inte förstår värdet av vår miljö.

Avslutningsvis så efterlyser vi inrättandet av en kulturnämnd eller åtminstone en samrådsgrupp i kommunen.”

…………………………………………………….

22 feb: Sista chansen tycka till om kulturpolitiska programmet

Lindesberg ska ha ett brett, levande och attraktivt kultur- och föreningsliv för alla boende i kommunen. Därför är ett förslag på ett kulturpolitisk program framtaget. Nu vill kommunen veta vad du tycker om förslaget. Svar och synpunkter skickas senast fredag 22 februari till kommun@lindesberg.se