Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 44)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 44)

● Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg - i detta nyhetsbrev: ● Kommunalråd lovar film i Lindesberg som vanligt 2018 ● Många kommentarer om biografen i Lindesberg ● Lindesbergs kommun säljer Kägelbanan ● ”I livets villervalla” - en hyllning i ord och ton till Nils Ferlin ● ”Man kan dansa” kommer till Lindesberg Världspremiär i Spannarboda på kabarén ”Mellan lust och leda” ● Arne Johnsson deltar på Litteraturens Lördag i Örebro

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >> ● För publicering av nyheter (en exklusiv tjänst enbart för de som är med i nätverket) - skicka underlag i god tid till info@lindekultur.se. Redaktionen (som arbetar ideellt och "i mån av tid") redigerar och publicerar era nyheter – men ni måste själva producera underlaget (texter och bilder).

Kommunalråd lovar film i Lindesberg som vanligt 2018

”Vi har inte sagt att biografen är hotad”, skriver kommunalrådet Irja Gustavsson (S) till lindekultur.se: ”Vi i kommunstyrelsen säger att vi under 2018 ska titta på hur vi kan utveckla biografen samt se var i vår organisation den bör ligga - alltså vem som ska sköta den. Under 2018 kommer biografverksamheten att fortsätta visa film precis som vanligt”. Läs mer >>

Många kommentarer om biografen i Lindesberg
Nyheten om att framtiden för biografverksamheten i Lindesberg kan vara hotad har kommenterats flitigt på Nätverket Lindekulturs Facebook-sida. Läs mer >>

TIDIGARE PUBLICERADE NYHETER OM BIOGRAFEN I LINDESBERG:

Dec 27, 2016: Folkets Hus Bio i Lindesberg får stöd för fortsatt utveckling
Svenska Filminstitutet har beviljat Folkets Hus Bio i Lindesberg 195.232 kronor i stöd till utveckling av biografens verksamhet. "Kul att vi fick bidrag - och nödvändigt", förklarar Björn Persson som är biografföreståndare: "Initialt innebär det att vi inte behöver höja biljettpriserna för att kompensera den nya biografmomsen - på sikt att vi kan fortsätta utveckla biografverksamhet i Lindesberg”. Läs mer >>

Feb 01, 2017: Miljöpartiet vill utveckla biografverksamheten i Lindesberg
"När väl digitaliseringsprojekt är i hamn kan inte biografägaren (kommunen) luta sig tillbaka i fåtöljen, utan borde istället ta tillfället i akt och satsa på verksamhetens växande för att utnyttja nya möjligheter och profilera sig inom denna kultursektor, gå ihop ekonomiskt och bli en överlevare", skriver Miljöpartiet i en motion. Läs mer >>

Aug 20, 2017: Biografverksamheten i Lindesberg behöver mer kommunalt stöd
Folkets Hus Bio i Lindesberg behöver en stabilare organisation och realistisk budget - annars hotas biografen av nedläggning. Tillväxtförvaltningen begär därför 500.000 kronor extra per år för biografen, enligt "Nämndernas mål och budget 2018-2020" som behandlas av tillväxtutskottet på tisdag (22 augusti). Läs mer >>

Sep 06, 2017: Tilläxtutskottet vill veta mer om biografverksamheten i Lindesberg
Folkets Hus Bio i Lindesberg behöver en stabilare organisation och realistisk budget - annars hotas biografen av nedläggning. Men innan tillväxtutskottet går vidare med frågan vill ledamöterna i utskottet veta mer om biografverksamheten i Lindesberg. Läs mer >>

Sep 28, 2017: Nu får tillväxtutskottet veta mer om biografverksamheten i Lindesberg
Folkets Hus Bio i Lindesberg behöver en stabilare organisation och realistisk budget - annars hotas biografen av nedläggning. Men innan tillväxtutskottet går vidare med frågan vill ledamöterna i utskottet veta mer om biografverksamheten i Lindesberg - och det får ledamöterna nu information om på tisdag (3 oktober) av kulturchef Kristina Öster. Läs mer >>

Okt 26, 2017: Inga extrapengar till biografen i Lindesberg, enligt budgetförslag
Det blir inga extrapengar för biografverksamheten i Lindesberg som tillväxtförvaltningen önskat, enligt kommunstyrelsens budgetförslag för 2018 som klubbas av kommunfullmäktige 13 december. Därmed är framtiden för biografverksamheten i Lindesberg fortfarande osäker. Läs mer >>

DEN KOMMUNALA BESLUTSORDNINGEN FÖR KULTURFRÅGOR  I LINDESBERGS KOMMUN sedan kultur- och fritidsnämnden lagts ned:

Lindesbergs kommun säljer Kägelbanan
Kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun ger kommunchef Christer Lenke i uppdrag att avyttra Kägelbanan genom försäljning. Agneta Nilsdotter (MP) och Bengt Evertsson (MP) inkom 2015 med en motion om att rusta upp Kägelbanan på Kyrkberget i Lindesberg. Nu har ärendet avgjorts i kommunstyrelsen där kommunchefen presenterade tre olika alternativ - att avyttra genom försäljning med möjlighet att flytta eller överta kägelbanan på befintlig plats med avstyckning av lämpligt område, att renovera kägelbanan vilket uppskattningsvis skulle kosta 700.000 kronor eller att riva kägelbanan.

”I livets villervalla” - en hyllning i ord och ton till Nils Ferlin

Fredag 10 november kl 16.00 presenterar Lindesbergs Riksteaterförening "I livets villervalla” i Församlingshemmet i Lindesberg. Den musikaliska cabarén ”I livets villervalla" är en hyllning till Nils Ferlin i ord och ton. Läs mer >>

”Man kan dansa” kommer till Lindesberg
Lördag 11 november ges ”Man kan dansa” på Kulturum i Lindesberg. ”Man kan dansa” är en modern dansföreställning från Bergslagen om närhet, manlighet, dans, rädsla & längtan efter kärlek. Läs mer >>

Världspremiär i Spannarboda på kabarén ”Mellan lust och leda”
Lördag 11 november kl 18 har Riddarhyttans Arbetareteater världspremiär på sin föreställning ”Mellan lust och leda” i bygdegården Sveaborg i Spannarboda utanför Lindesberg. Läs mer >>

Arne Johnsson deltar på Litteraturens Lördag i Örebro
Lördag 11 november kl 10-16 arrangeras Litteraturens lördag i Örebro - ”en bokfest för litteratur och läsning” - med en rad författare och föreläsare som presenterar ”litteraturens Örebro län i världen och världen i Örebro län”. En av deltagarna är Arne Johnsson - poet från Lindesberg som ofta är på resa, för eget skrivande och för att presentera svensk litteratur utomlands. Läs mer >>

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> ● Saknar du något evenemang i kalendern? Tipsa oss via epost till info@lindekultur.se >>

• Filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg >>
  • 03 Nov 14:00: Gamebit ordnar mini-LAN-festival: Kultur- och musikhuset Hillstreet
  • 07 Nov 10:00: Vernissage för barn: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 07 Nov 18:00: Sagor från Syrien: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 07 Nov 18:30: Berättelsen om Pepparn: Frövifors Pappersbruksmuseum
  • 09 Nov 18:00: Årsmöte för Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening: Fellingsbro Folkhögskola
  • 09 Nov 18:30: Nätverket Lindekultur: Internt dialogmöte: Lokal meddelas vid anmälan
  • 09 Nov 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte: Fotoklubbens lokal
  • 10 Nov 16:00: Lindesbergs Riksteaterförening: I livets villervalla: Församlingshemmet, Lindesberg
  • 11 Nov 10:00: Arkivens dag: Lindesbergs kulturhistoriska arkiv
  • 11 Nov 14:00: Syföreningsauktion: Lindesbergs församlingshem
  • 11 Nov 17:00: Dansföreställningen "Man kan dansa”: Kulturum, Lindeskolan
  • 11 Nov 18:00: Världspremiär på kabaré i Spannarboda: Bygdegården Sveaborg, Spannarboda
  • 12 Nov 11:00: Mässa med musikalen "Luthers ungar”: Lindesbergs kyrka
  • 12 Nov 19:00: Författarkväll i Svalbo: Svalbo Café & Keramik
  • 15 Nov 18:30: Linde bergslags församling: Film i Guldsmedshyttan: Församlingshemmet i Guldsmedshyttan
  • 15 Nov 19:00: Lindesberg - en bildkavalkad: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 16 Nov 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Aquarius: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 18 Nov: Opera på bio: Mordängeln: Folkets Hus Bio Lindesberg
  • 18 Nov 11:00: Barnföreställning: Trumma: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 18 Nov 18:00: Konsert i Lindesbergs kyrka: Lindesbergs kyrka

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

● För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se