Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 40)

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 40)

Bilden: På söndag (9 oktober) ges en dansföreställning med Lena Josefsson och Kompani Raande-vo på Frövifors pappersbruksmuseum - läs mer längre ned i detta nyhetsbrev.

...............................................

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg. Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg - bl.a. genom detta nyhetsbrev. Nätverket Lindekultur (www.lindekultur.se) är den mest kompletta nyhetskanalen och evenemangskalendern för kulturlivet i Lindesbergs kommun:

...............................................

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 40):

Inbjudan till dialogmöte om Kulturarv Bergslagen
Onsdag 26 oktober fortsätter Nätverket Lindekultur höstens serie dialogmöten på temat kulturen som tillväxtmotor för Lindesberg. Det tredje dialogmötet handlar om Kulturarv Bergslagen - en projektidé om vad Lindesberg kan bidra med för att stimulera och stödja utveckling av regional kultur. Dialogmötet börjar kl 18.30 på Lindesbergs Stadsbibliotek och är öppet för alla intresserade. Läs mer >>

Lindesbergs kommun säljer Munkhyttans skolmuseum
Lindesbergs kommunala fastighetsbolag FALAB kommer att sälja Munkhytteskogen inklusive skolmuseum, skyttebanor och fjärilsreservat. "Det är lite tidigt att idag säga om Munkhytteskogen kommer att säljas under 2017 eller 2018 - men säljas ska den", meddelar Roger Sixtensson - VD i FALAB. Läs mer >>

Regional kulturfrukost i Örebro om kultur i förskola/skola
Ät frukost och prata kultur - samtidigt! Region Örebro läns kulturfrukostar i Örebro är till för att främja utveckling av struktur och samarbete i länet. Frukostarna har olika teman och riktar sig till olika målgrupper. Kostnadsfritt! Nästa Kulturfrukost hålls tisdagen 15 november och har temat "Kultur i förskola/skola" med målgruppen: alla som är intresserade av skol- och kulturfrågor. Läs mer >>

Dags igen att söka bidrag från Sparbanksstiftelsen Bergslagen
Sparbanksstiftelsen Bergslagen vill genom ekonomiska bidrag vara en aktiv deltagare i utvecklingen av bygden och genom bidrag främja verksamheter inom näringsliv, forskning, utbildning, idrott och kultur. Nästa fördelning av bidrag görs 10 november 2016 av ansökningar som kommit in till stiftelsen senast 28 oktober. Läs mer >>

Damkören Akvileja har hittat ny körledare
Äntligen!!! skriver Damkören Akvileja på sin Facebook-sida: "Sedan några veckor tillbaka kan vi hälsa Eli Pettersson Järvi välkommen som vår nya körledare". Läs mer >>

Linde bergslags församling erbjuder gratisbussar till Världens café
Tack vare ett ekonomiskt bidrag från Västerås stift kan Linde bergslags församling bjuda asylsökande och andra som vill delta i arrangemanget Världens café på gratis bussresa till och från församlingshemmet i Lindesberg. Läs mer >>

6-12 okt: Kommunens konst visas på Popup-utställning i Lindesberg
Har du undrat vad som finns i kommunens konstgömmor? Nu har du chansen. Under en vecka (6 -12 oktober) dyker en del av kommunens konst upp i Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek, i en så kallad Popup-utställning. Läs mer >>

8 okt: Skördefest med poetisk äppelresa i Öskebohyttan
Lördag 8 oktober kl 18.00 bjuder Önskebohyttans kultur- och missionskrets in till Skördefest: "Äpplet faller inte långt från dikten" är en poetisk äppelresa med Clas Thor och Astrid Lindén i Öskebohyttans missionshus. Läs mer >>

9 okt: Premiär för dansföreställning på Frövifors pappersbruksmuseum
Söndag 9 oktober är det premiär för Lena Josefsson och Kompani Raande-vo på Frövifors pappersbruksmuseum. I ett samarbete mellan Region Örebro län och Lindesbergs kommun ges dansföreställningen ”What is the definition of home? (part 1)". Läs mer >>

9 okt: Kulturmöten genom utflykt till Järleån och Frövifors pappersbruksmuseum
"Tillsammans skapar vi kulturmöten", skriver Hopajola, Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet och Länsstyrelsen Örebro län i sin inbjudan till bussutflykt söndag 9 oktober till Järleån och Frövifors pappersbruksmuseum. Läs mer >>

13 okt: Lindesbergs Filmstudio presenterar "Jordens salt"
Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen torsdag 13 oktober med "Jordens salt" - en fransk-brasiliansk dokumentär om fotografen Sebastiao Salgado. Den senaste filmen - ungerska "Sauls son" - fick betyget 3,4 av 94 besökare varav 83 som röstade. Läs mer >>

13 okt: Bildspel från Marsfjället på fotoklubbens månadsmöte
Lindesbergs Fotoklubb - mötesplatsen för fotointresserade i Lindesberg och Bergslagen - har månadsmöte 13 oktober då Jens Thuresson visar ett eget bildspel under rubriken "I Marsfjällets skugga". Läs mer >>

14 okt: "Missa inte konserten med slagverkskvartetten GONG"
"Vi har lyckats knipa den unga sverigeledande slagverkskvartetten GONG under deras landsturné", meddelar Thomas Lundkvist - ordförande i Ljusnarsbergs kammarmusikförening. GONG - som är enastående skickliga och roliga - spelar i Bångbro Folkets Hus fredagen 14 oktober kl. 19:00. Läs mer >>

15 okt: Opera på bio i Lindesberg: Tristan och Isolde från Metropolitan
Tristan och Isolde från Metropolitan med svenska sopran Nina Stemme i huvudrollen visas lördag 15 oktober på Folkets Hus i Lindesberg. Det är säsongens första sändning från Metropolitan och dess hundrade som sänds på bio. Läs mer >>

15 okt: Tio år med direktsänd opera från Metropolitan
I tio år har Metropolitan i New York sänt opera live till biografer runt om i världen. Från början var det sju länder inblandade - idag är det 70. Säsongens premiär - den 100:e livesändningen någonsin - är Wagners Tristan och Isolde med Nina Stemme i rollen som Isolde. Läs mer >>

15 okt: Ann Björk ställer ut akvareller i Lindesberg
Nu är det återigen dags att se Ann Björks akvareller i Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen pågår 15 oktober – 16 november med vernissage lördag 15 oktober kl 12. Läs mer >>

15 okt: Björn J:son Lindh-verk framförs i Ramsbergs kyrka
Transmission Mass och andra verk av Björn J:son Lindh framförs lördag 15 oktober kl18 i Ramsbergs kyrka och söndag 16 oktober kl 18 i Nora kyrka. Läs mer >>

18 okt: Lindesbergs Riksteaterförening presenterar "Små kvinnor från Macondo"
Lindesbergs Riksteaterförening presenterar tisdag 18 oktober kl 19.00 "Små kvinnor från Macondo" med Teater Luna i Folkets Hus Teater, Lindesberg. "Små kvinnor från Macondo" är en föreställning om såväl utanförskap som gemenskap, rotlöshet, exil och försoning. Läs mer >>

11-13 nov: Linde bergslags församling firar Martin Luther 500 år
Nästa år (2017) är det 500 år sedan Martin Luther spikade upp sina teser. Linde bergslags församling börjar firandet redan i år med en Martin Luther-helg 11-13 november med bland annat en föreställning av och med Per Ragnar i Lindesbergs kyrka. Läs mer >>

...............................................

Kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun:

• 08 Okt 10:00: Gunnar Verngrens nya bok signeras: Akademibokhandeln i Lindesberg
  • 08 Okt 18:00: Skördefest med poetisk äppelresa: Öskebohyttans missionshus
  • 09 Okt 10:00: Kulturmöten: Naturreservatet Järleån och Frövifors pappersbruksmuseum
  • 09 Okt 16:00: Dansföreställning: Frövifors pappersbruksmuseum.
  • 12 Okt 09:00: Bokcafé på Lindesbergs stadsbibliotek
  • 13 Okt 13:00: Öppet hus i Olofsborg, Fellingsbro
  • 13 Okt 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte
  • 13 Okt 19:00: Vinylafton på Lindesbergs stadsbibliotek
  • 13 Okt 19:00: Lindesbergs Filmstudio: JORDENS SALT
  • 15 Okt 12:00: Vernissage: Ann Björk: Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek
  • 15 Okt 18:00: Konsert i Ramsbergs kyrka
  • 15 Okt 19:00: Opera på bio: Tristan och Isolde från Met: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 18 Okt 19:00: Teater i Lindesberg: SMÅ KVINNOR FRÅN MACONDO: Folkets Hus Teater, Lindesberg
  • 19 Okt 19:00: Flygtur över Linde: OBS INSTÄLLT
  • 25 Okt 19:00: Lindesbergs Filmstudio: MUSTANG
  • 26 Okt 18:30: Dialogmöte 3: Om projektidén Kulturarv Bergslagen: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 27 Okt 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte

Läs mer i hela vår evenemangskalender >>

...............................................

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Sven Carlsson.

...............................................

Vill du veta vad som händer i kultur-Lindesberg - välj själv hur:

• Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se
  • Följ Nätverket Lindekultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ Nätverket Lindekultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Gilla oss på Facebook >>

...............................................

Vill du sprida nyheter och inbjudningar i vår nyhetskanel:

• För publicering av nyheter och evenemang - skicka underlag till info@lindekultur.se
  • Redaktör för Nätverket Lindekultur: Sven Carlsson :: 070-544 62 32