Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 44)

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 44)

Bilden: På tisdag (8 november) bjuder Linde Bergslags Släktforskarförening in alla intresserade till föreläsning om smeder och smedforskning - läs mer längre ned i detta nyhetsbrev.

...............................................

OBS: Nytt datum för nästa dialogmöte: Nästa dialogmöte (om kulturella och kreativa näringar) som skulle ha hållits tisdag 15 november kommer att hållas vid senare tillfälle. Vi återkommer med nytt datum och inbjudan.

...............................................

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 44):

...............................................

Förening vill ha svar om kulturarvsarbetet i Lindesbergs kommun
Vilken form av samarbete tänker kommunens styrande ha med Linde Fornminnes- och Hembygdsförenings vad gäller kulturarvsfrågor i fortsättningen? Det är en av frågorna som föreningen ställer i ett öppet brev till Kommunstyrelsen och Tillväxtutskottet i Lindesbergs kommun. Läs mer >>

Referensgrupper skapas kring kulturpolitiska programmet
Kommunstyrelsens beredning för kultur- och fritidsfrågor - som har i uppdrag att ta fram Lindesbergs kommuns fritids- och kulturpolitiskt program - vill skapa referensgrupper i vilka Lindesberg, Storå, Frövi och Fellingsbro ska representeras. Läs mer >>

Miljöpartiet motionerar om nytt bibliotek i Lindesberg
Miljöpartiet de gröna vill att Lindesberg ska ha ett huvudbiblioteket med café, förbättrad utställningsdel, moderna tysta miljöer, läsvänliga hörnor, internet - och it -miljöer och en integrerad, kulturhistorisk museiavdelning (kulturhistoriskt arkiv mm) och plats för föredrag, medborgarmöten och andra aktiviteter, för alla åldrar. Läs mer >>

Bergslagsspelen planerar för sommarspel i Pershyttan
Veteranjärnvägen och Pershyttan kan bli plats för Bergslagsspelens nästa sommarspel. "Vi planerar för ett sommarspel i Nora 2017 och söker just nu medel för att kunna genomföra årets alla aktiviteter", berättar Kristina Dybeck, projektledare för Bergslagsspelen. Läs mer >>

Amanda från Lindesberg - en av finalisterna i artisttävling
Amanda Ekberg från Lindesberg är en av finalisterna i Sveriges Radio P4 Örebros omröstning av årets lokalartist. Mellan 7 och 14 november kan alla lyssnare vara med och påverka vem som ska bli årets P4 Örebros lokalartist och få sjunga på O, Helga Natt den 4 december. Läs mer >>

8 nov: Föreläsning i Lindesberg om smeder och smedforskning
Tisdag 8 november bjuder Linde Bergslags Släktforskarförening in alla intresserade till föreläsning om smeder och smedforskning. Föreläsare är Örjan Hedenberg från Föreningen för Smedsläktsforskning (FFS) som talar om hur du hittar dina smeder. Läs mer >>

10 nov: Lindesbergs Filmstudio presenterar "Jag dödade min mamma"
Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen torsdag 10 november med "Jag dödade min mamma" - en dramakomedi från Kanada. Den senaste filmen "Mustang" fick betyget 4,4 (av 5 möjliga) av 141 besökare varav 131 som röstade. Läs mer >>

10 nov: Arne Johnsson gästar Lindesbergs Fotoklubb
”Ut och in mellan korgar, däck och pallar” är titeln på Arne Johnssons program när han gästar Lindesbergs Fotoklubbs månadsmöte torsdag 10 november. Arne är välkänd för de flesta som poet, bibliotekarie och litteraturkritiker - men är även en spännande fotograf som publicerat flera fotobloggar. Läs mer >>

12 nov: Treitlerkvartetten gästar kammarmusikföreningen
Istället för Berwaldensemblen som blivit krasslig har Ljusnarsbergs kammarmusikförening fått möjlighet att höra Treitlerkvartetten lördagen 12 november kl 16.00 i Församlingshemmet i Kopparberg. Läs mer >>

30 nov: Stefan Einhorn - en av gästerna på Bokens Dag Lindesberg
Onsdag 30 november är det dags igen för Bokens Dag i Lindesberg då Arne Johnsson gästas av fem författare som är aktuella med böcker under året - en av dessa är Stefan Einhorn som i höst är aktuell med romanen Pappan (Forum). Läs mer >>

10 dec: Körer sjunger in julen i Lindesbergs kyrka
Tre körer - Akvileja, Harmoni och Andra ord - sjunger tillsammans med Linde Symphonic Band in julen i Lindesbergs kyrka lördag 10 december. Läs mer >>

16 dec: Konsert i Lindesberg till förmån för Musikhjälpen
Fredag 16 december kl 19.00 ges konserten "Vinterskog" i Lindesbergs kyrka till förmån för Musikhjälpen 2016 med Karin Sandell, David Borgemo och Amanda Ekberg. Läs mer >>

...............................................

Kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun:

• 04-06 Nov: HillCon 2016: Hillstreet 1 på Kullgatan i Lindesberg
  • 05 Nov 10:00: Slöjdmässa: Lindesberg Arena.
  • 06 Nov 11:00: Höstmarknad i Nyberget
  • 07 Nov 09:00: Bokcafé på Fellingsbro bibliotek
  • 08 Nov 12:00: Lunchvisning av konst: Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek
  • 08 Nov 18:30: Föreläsning om smedforskning: Smedjan Masugnen, Lindesberg
  • 10 Nov 13:00: Öppet hus i Olofsborg, Fellingsbro
  • 10 Nov 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte: Klubblokalen i Lindesberg
  • 10 Nov 19:00: Lindesbergs Filmstudio: JAG DÖDADE MIN MAMMA: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 11-13 Nov: Martin Luther-helg: Lindesbergs kyrka och församlingshem
  • 12 Nov 11:00: Berättarstund för barn: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 15 Nov: INGET Dialogmöte 4: NYTT DATUM meddelas senare
  • 16 Nov 09:00: Skolkonserter med stråkorkester: ”Kulturum” i Lindesberg
  • 16 Nov 09:00: Bokcafé på Lindesbergs stadsbibliotek
  • 16 Nov 19:00: Föredrag om Bergslagsposten: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 19-20 Nov: Julmarknad: Frövifors pappersbruksmuseum
  • 19-20 Nov: Julmarknad i Ramsberg
  • 19-20 Nov: Julmarknad: Perssons Magasin i Västra Löa
  • 20 Nov 10:00: Julmarknad i Siggebohyttan Bergsmansgård i Öskevik

Läs mer i hela vår evenemangskalender >>

...............................................

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

...............................................

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

• Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se
  • Följ Nätverket Lindekultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ Nätverket Lindekultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Gilla oss på Facebook >>

...............................................

Vill du sprida nyheter och inbjudningar i vår nyhetskanel:

• För publicering av nyheter och evenemang - skicka underlag till info@lindekultur.se
  • Redaktör för Nätverket Lindekultur: Sven Carlsson :: 070-544 62 32

...............................................

Vi stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>