Akta dig för din farliga fullkomliga kollega

Akta dig för din farliga fullkomliga kollega

På alla arbetsplatser finns det en person som har svaren på allt, alltid skall ha sista ordet och som gärna passar på att glänsa med sina faktakunskaper. Ja, inte bara på jobbet, även i din närmaste bekantskapskrets hittar du honom eller henne: Besserwissern, eller som jag hellre kallar honom: den Fullkomlige.

Inom bekantskapskretsen lär vi oss fort att inte bjuda in den Fullkomlige till alla tillställningar. Vi vet att det kan innebära en 30-minuters föreläsning om potatisens utbredning i Västeuropa eller en lång diskussion huruvida salt är en krydda eller inte. Vi vet helt enkelt att den Fullkomlige ofta är en party-dödare

På arbetet är det svårare, han finns ju där och med sitt överlägsna bräkande med sina kunskaper tar han över och förlänger möten med ett par timmar och skall alltid ha sista ordet. Får han inte rätt ägnar han timmar åt att samla in information för att bevisa att han hade rätt, eller åtminstone inte fel.

Vi tröttnar fort på den Fullkomlige. Vi kanske tröttnar så till den milda grad att vi slutar ifrågasätta honom, och då börjar det bli farligt. Hur ofta har vi inte litat på den som skrikigt högst och levt rövare, och hur ofta har det inte visat sig att det varit ödesdigert.

Vi måste våga ifrågasätta den som hävdar att han vet, dock med viss försiktighet. Den Fullkomliges självbild bygger ofta på att får glänsa med sina kunskaper, och utan detta så blir den Fullkomlige ingenting. Då kan det bli farligt.

Den Fullkomlige är inte sällan hämndlysten av sig och ifrågasätter man honom offentligt, eller får honom att tappa ansiktet kan man vänta sig vedergällning. Skall man ifrågasätta den fullkomlige bör man göra det i enrum, där han inte behöver tappa ansiktet inför alla andra, men ifrågasättas, det måste han!

_______________________________________________________________________________________________

Bilden och råden kommer från boken "Jäkla Människa - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet" av Mattias Lundberg & Anders Wahlberg