Är din chef en psykopat....? #psykologiåtfolket #hrsve #ledarskap

Är din chef en psykopat....? #psykologiåtfolket #hrsve #ledarskap

På måndag den 2 april visar SVT ett program om psykopater. Programmet marknadsförs med en artikel på SVT´s hemsida, som så ofta ställer frågan: "Kanske misstänker du att din chef eller din sambo är psykopat? SVT gör nu som kvällstidningarna för att skaffa tittare. Man braskar med feta rubriker för att vi igenkännande skall kunna nicka och se en likhet mellan en presentation av olika särdrag och våran egen chef.

Den 20 rader långa listan innehåller ord som alla på något sätt kan finna hos de flesta månniskor, chef eller inte. Tyvärr faller vi människor lätt för den klassiska "den som letar skall finna" och snabbt hittar vi ett särdrag som vi vid något enstaka tillfälle sett hos vår chef. Visst, man konstaterar längre med i texten att dessa särdrag skall adderas och ha observerats under längre tid. De flesta har slutat läsa långt innan man kommit så långt i texten

Noterbart är dock att när det gäller arbetslivet så är det alltid chefen som blir misstänkt, anklagad eller bara nämnd i psykopat-sammanhang. Jag har då aldrig hört frågor som "misstänker du att din kollega är psykopat", och inte heller frågan kopplat till specifika yrken som snickaren, vårdbiträdet, kocken eller andra.

Varför får chefen alltid representera psykopaterna i arbetslivet? Ja kanske för att chefen i större utsträckning än andra tvingas fatta de beslut som kanske upplevs oempatiska och impulsiva. Kanske måste chefen hålla en fasad av ytlig charm trots en pressad arbetsbelastning och kanske har han ett stort behov av stimulans och feedback från sin personal för att orka med att alla rycker i honom?

Så enkelt var det att hitta fyra av de särdrag som finns med på psykopatlistan.....

Ttta gärna på programmet, men titta med förnuft.

Sluta kalla chefen psykopat, sluta mobba cheferna!!!