"Ja, jag gör det väl då.....", om Martyren på våra arbetsplatser #psykologiåtfolket #hrsve #ledarskap

Alla har vi hört dem och deras suckanden följt av uttryck som:

-Ja, jag gör väl det då om ingen annan kan..., eller

-Ja, jag kan ställa upp, det måste ju göras.

Martyrerna på våra arbetsplatser är ganska många och de har en alldeles specielll agenda med sitt martyrskap. Tvärtom mot vad man kan tro, så är de inte lata eller vill komma undan arbetsuppgifter. Nej, de har inget emot att jobba, så länge ni andra känner er som skitstövlar. Kan martyren få er att känna dåligt samvete för att han måste jobba över, eller på julafton, så trivs martyren.

Sedan har ofta martyren en annan agenda. Martyren är ganska planerande. Han har inget emot att jobba julen, trots att det suckas och stönas. Nej, han har nämligen påsklovet i sikte. Eftersom ni andra har så dåligt samvete över att martyren behöver jobba julen, så är det ingen som ens tänker tanken att martyren skall ta jouren på påsken.

Mission completed.

Martyren planerar sitt martyrskap även på kortare sikt. Om chefen kommer in på måndagen och säger att det kanske blir övertid på torsdag, så kan man se hur martyren börjar känna på sitt öra redan på måndag eftermiddag. På tisdag säger han att han har ont, och på onsdag så funderar han på att söka läkare för det. När sedan torsdag lunch kommer, då "exploderar" trumhinnen. Vem av er andra skule då begära att martyren skall jobba över den kvällen?

Mission completed.

Martyren vill göra sig till offer, men det är också martyrens enda redskap. Genom att frånta det från honom så finns inget annat vapen kvar. Om vi inte låter martyren offra sig, så finns ingen skuld hos oss andra, och martyren kan inte använda det emot oss senare.

Martyren skapar inte så stora problem för produktionen eller för arbets iljön, men den får oss andra att känna oss som skitstövlar. Bjud inte på det!

Om martyren och andra besvärliga personer på jobbet kan man läsa i boken "Jäkla människa" av Mattias lundberg och Anders Wahlberg, Liber 2011

_____________________________________________________________

Illustrationen är ritad av Niklas Eriksson, Obbola