Det gick åt helvete! #hrsve #em12se

Det gick åt helvete! #hrsve #em12se

Efter Sveriges fullt rättvisa förlust mot Ukraina i går kväll suckar vi alla i tak tmed kvällstidningarnas löpsedlar. Lika självklart som det i går var att vi skulle vinna och ta EM-guld, lika självklart är det att vi nu åker ur EM med 3 raka förluster.

Det är ganska intressant att se hur alla förväntningar på hur långt VI kan gå, snabbt övergår i ett kollektiv tillintetgörande av DE som lag. Hur kan vi förklara detta?Ja, ur ett psykologiska perspektiv så är det väl så att alla vill vara en del av ett vinnande lag, men ingen vill bli förknippade med förlorare. Detta fenomen kan vi se i arbetslivet, där man ofta ser till att alltid synas vid framgång, men där man i nederlagets stund försvinner från mediabrus och offentliga framträdanden.

En bra, men kortsiktig lösning förstås som löser problemet i stunden, men som sällan ger en långsiktig effekt. Nederlaget kommer alltid att finnas kvar och kanske vi skall förhålla oss till det direkt istället

Förväntningen är besvikelsens bästa vän, brukar jag hävda. Det jag menar är att ju högre vi bygger upp förväntningen desto större blir fallet när vi inte uppfyller förväntningen och desto svårare blir det att uppfylla förväntningen. Sålunda försätter vi oss alla i en kollektiv rävsax, då vi, med god hjälp av media, och försäljare av blå-gula replica-tröjor bygger upp förväntningen på Sverige som en guldkandidat. På samma sätt gör vi ofta i arbetslivet och där blir konsekvenserna större. Kollektivet bygger snabbt en förväntan på företaget/produkten/gruppen och förblindas av tron på sig själv och sin förmåga (s k group-think) och därför blir ofta ett misslyckande ett stort slag mot alla i gruppen.

Lösningen är naturligtvis medvetenhet, att inse att förväntningen måste ställas på rätt nivå. Kanske är det så att laget också gick i din kollektiva fällan och ställde upp förväntan så högt att verkligeheten kom i kapp och överraskade redan vid matchstart.
Har vi inte rätt att ställa höga förväntningar. Jodå, det ska vi, men förväntningarna måste också vara realistiska och de måste ifrågasättas. Hittar vi rätt där ökar möjligheten till framgång och besvikelsen uteblir.

På fredag slår vi England - kanske.