Stort genomslag för Psykologin i politiken i Almedalen

Stort genomslag för Psykologin i politiken i Almedalen

Psykologerna Mattias Lundberg och Mattias Elg arrangerade under tisdagen politikerveckans enda seminarium någonsin i ämnet "Psykologin i politiken". Seminariet, men också ämnet i stort fick ett stort genomslag i det enorma utbud som erbjuds under veckan. Seminariet blev fullsatt och lovorden var många på sociala medier efteråt.

-Vi är överväldigade över responsen, dels från publiken och dels från media som verkligen uppmärksammade att psykologi är en viktig komponent inom politiken, säger Mattias Lundberg

Lundberg och Elg svarade också för ett nytt grepp i genomförandet av sitt seminarium, då de lät den namnkunniga panelen bestående av bland andra Alexandra Pascalidou, Sofia Arkelsten och Lotta Gröning ställa frågor till dem istället för tvärtom som är vanligast. Även detta väckte stort gillande vilket den erfarne moderatorn och journalisten Staffan Dopping gav uttryck för på Twitter: ”Bra innovation på #polpsykologi: det är panelen som ställer frågorna och moderatorerna som svarar”

-Vi ville dels göra ett annorlunda seminarium, men sedan är det ju faktiskt vi som är experterna på psykologi och då är det ju vi som bör svara på frågorna, säger Mattias Elg.

Psykologin i politiken fick också det mediala genomslag som de flesta önskar men sällan uppnår. Lundberg och Elg medverkade i ett antal TV-sändningar och seminariet bevakades av andra media. Dessutom var de tvungna att tacka nej till en hel del förfrågningar då tiden inte räckte till.

-Det är såklart fantastiskt roligt att bli uppmärksammad för det man gör, men det viktiga tycker jag är att alla, inklusive media, förstår att de psykologiska komponenterna i politiken, inte minst inom beslutsfattande som ett val handlar om, är väldigt viktiga, säger Mattias Lundberg

Lundberg och Elg arrangerade sitt seminarium som privatpersoner, vilket ställt krav på kreativitet i marknadsföringen då de inte haft någon budget för det.

-Vi har jobbat hårt med sociala medier, men även tagit hjälp av vår panel, som själva verkligen brunnit för vårt arrangemang. Vi är dem stort tack skyldiga för genomslaget. Vi tycker det är otroligt kul att kunna visa att det går att genomföra arrangemang och få genomslag under politikerveckan utan en stor budget eller en organisation i ryggen, säger Mattias Elg

Lundberg och Elg hoppas att de med detta steg har öppnat upp för att på allvar etablera begreppet "Psykologin i politiken" i svensk politik och hos media.

Ja, jag hoppas att vi kan få se media använda sig av psykologer redan i denna valrörelse för att hjälpa väljarna att förstå budskapen och se igenom de dimridåer som ibland presenteras, säger Mattias Lundberg

Länk till arrangemanget i Politikerveckans officiella kalendarium

Se ett av tv-inslagen i ämnet i TV4Play