Ta kontroll över din PR - en introduktion

Ta kontroll över din PR - en introduktion

Vi lever i en bullrig värld. Det blir allt svårare för PR-ansvariga att leverera sina budskap till viktiga intressenter och bygga meningsfulla och varaktiga relationer. Det ökande antalet platser där man kan ta till sig information, utbildning och underhållning gör det inte enklare. Men det högljudda bullret och den ökade kanalspridningen är inte de enda utmaningarna.

Ett annat problem är att människor är benägna att få information och nyheter från familj och vänner, på sociala medier, eller genom sökmotorer. Jämför detta med tjugo år tillbaka i tiden då endast ett fåtal pålitliga källor, såsom tidningar och TV, spred nyheter och information. Idag är informationen lättillgänglig, och finns varsomhelst, överallt och närsomhelst.

Ta kontroll över din PR

Om det görs på rätt sätt, så kan PR fortfarande vara det mest kraftfulla sättet att utveckla positiva relationer med intressenter. Dessa positiva relationer driver ökad förståelse, lojalitet samt förespråkande av varumärke eller företag.

Idag måste ansvariga inom digital PR leverera en smart kombination av taktiker inom betald, förtjänad, delad och ägd media för att maximera räckvidden. Detta ramverk kallas för PESO-modellen. Låt oss ta en snabb titt på hur det fungerar.

• Betald media: Det finns goda möjligheter för en ytterst målinriktad och kostnadseffektiv kampanj i digitala medier där budskapet når fram. Syftar i detta fall på betald marknadsföring genom sociala medier eller sponsrat innehåll.
  • Förtjänad media: Tidigare kunde PR-ansvariga pitcha nyheter till journalister och på så sätt bli omnämnda i media. Idag kan kommunikatörer sikta in sig på vem som helst med en relevant publik och likannde värderingar.
  • Delad media: Kallades gång i tiden kallades nyhetsdistribution, men handlar nu om en välbalanserad kombination av digital, social, sök och e-post för att nå publiken. Hur kan du sprida dina berättelser för andra att dela, kommentera eller på annat sätt bidra?
  • Ägd media: Idag omfattar ägd media ett brett utbud av innehåll som du producerar och äger. Du kontrollerar hela processen, från skapande till publicering och distribution på kanaler som tillhör dig.

Kom igång med digital PR

Vi lanserade Digital PR Academy för att förenkla de komplexa utmaningar vår bransch står inför. Varje modul tar sig an ett specifikt ämne eller område och förklarar det med minimal jargong.

Några av de problem som vi kommer ta en närmare titt på är:

• Berätta övertygande och engagerande berättelser som är så intressanta att de drar in en trogen publik.
  • Expandera dina kunskaper inom influencer-relationer bortom medieföretag, journalister och investerade.
  • Förflytta dina konversationer till sociala kanaler.
  • Utöka dina kunskaper inom visuell PR.
  • Distribuera berättelser i nya kanaler--samt nödvändiga strategier för att engagera en publik i online communities.
  • Lära dig grunderna i mätning och optimering.

Syftet med Academy är att göra dig till en bättre kommunikatör--både sett till hur du skapar din organisations berättelser samt hur du levererar dem till resten av världen. Men kom ihåg att det inte finns något tillfälle där du är fullärd inom dessa nya PR-regler.