Nobis Hotel på ny prestigefull lista

När internationella Travel + Leisure listar årets bästa nya hotell går urvalet från en banbrytande sydafrikansk bondgård till en ”sexig” skyskrapa på Manhattan. Av de 50 hotellen på The It List 2011 ligger tolv i Europa och Nobiskoncernens senaste stolthet Nobis Hotel är enda nordiska hotell i samlingen.

Hotellet kom nyligen med på Condé Nast Traveller’s Hot List 2011 och har även tidigare fått flera fina utmärkelser, bl.a. Gulddraken som ”Årets Förnyare” och White Guides ”Årets Bar 2011”. Travel + Leisure’s It List täcker samtliga världsdelar och redaktionens urval är framvaskat efter besök på hundratals nyöppnade hotell hela världen över. Nobis Hotel beskrivs, trots sin färgpalett inspirerad av vinter-Stockholms nyanser, som ”far from icy”:

”Despite a color palette seemingly inspired by the Nordic winter (slate gray; stark white; deep brown), the latest hotel in Stockholm’s central square is far from icy. Owners Alessandro and Stefano Catenacci’s pioneering Italian restaurant Caina has been reborn in the Nobis with a menu of seasonal rustic Italian dishes. For an after-hours splurge there’s the glamorous Gold Bar downstairs, or just turn in: mini-bars in all 201 wood-paneled rooms (designed by Swedish star architect Claesson Koivisto Rune) are stocked with decadent treats such as Taittinger champagne and hemp chocolate.”

- Det känns jätteroligt att få ytterligare en prestigefull listplacering, säger Claes Anerud, VD. Att finnas med bland Travel + Leisures femtio favoriter bland årets nykomlingar är fantastiskt och det är en skara imponerande hotellkoncept som tidningen nominerat, vilket känns extra roligt.

Om Nobis Hotel
Nobis Hotel är beläget på Norrmalmstorg, den mest centrala och attraktiva platsen i Stockholms innerstad. Hotellet öppnade 1 december 2010 och här finns 201 rum, en rad mindre mötesrum, italienska restaurangen Caina, bistro, lounge och Guldbaren i en stilfull och trivsam miljö utformad av de mångfaldigt prisbelönta arkitekterna Claesson Koivisto Rune. Hotellet är medlem i Design Hotels. Nobis Hotels, Restaurants & Conference är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hospitalitynäringen och driver förutom Nobis Hotel även Operakällaren, Café Opera, Stallmästaregården, Hotel Skeppsholmen, Hotel J och flera andra spännande mötesplatser.

Mer information & bilder:
För mer information och bilder, kontakta Marcus Josefsson, Hotel Manager, marcus@nobishotel.com, 0705-589893 eller Jonas Andersson, Guest Relations Manager, jonas@nobishotel.com, 0708-452826. Högupplösta bilder finns för nedladdning på www.nobishotel.com under fliken ”Kontakt & Press”.