Novartis presenterar ny forskning inom hematologi

Leukemi, myelom, myelofibros, talassemi och myeloplastiska syndrom (MDS). Det är några av de sjukdomar som står i fokus när Novartis presenterar ny forskning vid den europeiska hematologikongressen EHA 2012 som inleds på torsdag.

Hematologi, blodets och benmärgens sjukdomar, är ett prioriterat område för Novartis onkologi. Vid den stora europeiska kongressen om hematologiska sjukdomar presenterar Novartis nya data och pågående forskning om framför allt:

• Myelofibros: Mer än tio abstracts med nya data om Jakavi, det första läkemedlet mot myelofibros, som visat sig lindra symtom och öka överlevnaden hos personer med myelofibros. Jakavi väntas få europeiskt godkännande inom kort.

• Talassemi: Läkemedlet Exjade används sedan tidigare för att rena kroppen från hälsovådligt järnöverskott i bland annat lever och hjärta till följd av upprepade blodtransfusioner vid behandling av anemier. Nu presenteras uppdaterade data om Exjades positiva effekter också för patienter med icke-transfusionsberoende talassemi.

• Kronisk myeloisk leukemi, KML: Uppdaterade data om tyrosinkinashämmaren Tasigna, uppföljaren till Glivec som revolutionerade KML-behandlingen vid introduktionen för över tio år sedan. Tasigna har i över tre år visat bättre resultat än något annat läkemedel vid behandling av KML.

Dessutom presenteras data från studier om lymfom, myelom och akut lymfatisk leukemi (ALL).

Multimedia-utställning om KML
I samarbete med EHA presenterar Novartis också utställningen Journey of CML, en interaktiv exposé över den framgångsrika forskningen som gjorts för kronisk myeloisk leukemi de senaste 50 åren.

The 17th Congress of the European Hematology Association (EHA) pågår i Amsterdam den 14 – 17 juni 2012.