Hamilton tog fjärde segern i Kina

Mercedesföraren Lewis Hamilton tog igår hem sin andra seger för säsongen i Shanghai och underströk därmed sin status som den mest framgångsrike i Kinas Grand Prix, med totalt fyra vinster så här långt. Hamilton startade i pole position och de första fyra bilarna i mål använde samtliga en identisk tvåstoppstrategi, med två öppningsstinter på mjuka däck och en sista på medium. Hamilton satte också snabbaste varv i tävlingen på det mjuka däcket under sin andra stint.

Sekvensen mjuk-medium-medium var den som flest i toppen valde, men vi fick se några variationer längre ner i fältet, bl a en trestoppare av Force Indias Sergio Perez, samt en mjuk-medium-mjuk-strategi för McLarens Fernando Alonso, liksom hos Manorförarna, som båda fullföljde racet.

Tävlingen drog ihop sig till en intensiv strategisk kamp mellan Mercedes och Ferrari, där Mercedes fick ut mest av mediumdäcket medan Ferrari visade upp några riktigt imponerande stints på det mjuka däcket då de satte ledande Mercedes under press.

Bantemperaturerna föll allteftersom racet pågick, vilket gjorde strategiska beslut och däckens uppträdande knepiga att förutse.

Marcus Ericsson, Sauber, tog poäng i tävlingen med en tionde plats.

Racet slutade bakom en säkerhetsbil som kom ut med bara tre varv kvar, något som gjorde slut på tävlingen. Förarna hade mycket liv kvar i sina däck på slutet eftersom de sparat dem för en sista spurt fram till målflaggan, tyvärr fick de inte möjlighet att utnyttja detta.

Paul Hembery, Pirelli: ”De fallande bantemperaturerna över racet gjorde att det var svårt att läsa strategierna. Detta gjorde att tätbilarna använde väldigt liknande taktik, några försökte dock att gå i depå tidigare för att vinna positioner på banan med en s k ”undercut”. Om man ser till ren däckprestanda uppfyllde däcken våra förväntningar.”

Snabbaste tider per gummiblandning
Medium: Rosberg 1,42,565 - Hamilton 1,42,668 - Massa 1,42,734
Mjuk: Hamilton 1,42,208 - Sainz 1,42,652 - Vettel 1,43,018

Längsta stint
Mjuk: Daniel Ricciardo, 22 varv Medium: Sebastian Vettel, 26 varv

Pirellis Truth-O-Meter
Vi såg framför oss ett race med två depåstopp som det troligaste scenariot, något som också blev verklighet. Vårt tips var start på mjuka däck, in för ett nytt set mjuka på 12:e varvet och ett avslutande byte till medium på varv 27. Hamilton körde längre än vi förutsåg och gjorde sina stopp på varv 14 och 33.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• mercedes
  • lewis hamilton

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka
3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till ett av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.

Utmaning för däcken i Bahrains GP, första kvällsracet

Bahrain – en favoritplats när det gäller tester på grund av varmt väder året runt – är värd för fjärde F1-racet säsongen 2015. Däckvalet är gummiblandningarna medium och mjuk, samma som i Australien och Kina. Till skillnad från dessa race är Bahrains GP en kvällstävling som startar i skymningen och går i mål när mörkret fallit. Detta ger fallande bantemperaturer allteftersom tävlingen pågår.